Ratuj Głuszca
marek_chrostowski

Obecnie niełatwo wykształtować jednorodny wizerunek firmy wyróżniający ją z otoczenia konkurencyjnych firm i marek. O czym powinni pamiętać przyszli posiadacze agencji reklamowych i klienci wdrażający się w standardy corporate indentity, zapytaliśmy Marka Chrostowskiego, właściciela agencji reklamowej PIKTO.

Coraz więcej firm uświadamia sobie jak ważna jest identyfikacja wizualna firm, to już nie tylko logo czy wykupienie banera w popularnej domenie, ale cała strategia działań…

Faktycznie, nawet mniejsze firmy uświadamiają sobie jak ważna jest nie tylko jakość ich produktów, czy usług, ale również to jak one wyglądają, co bezpośrednio przekłada się na ich postrzeganie przez społeczeństwo.

Tu właśnie z pomocą przychodzi nam identyfikacja wizualna, którą można po krótce nazwać zbiorem elementów, umożliwiających kreowanie wizerunku. Do podstawowych elementów zaliczamy nazwę i logo marki. To jednak dopiero początek, pełen system identyfikacji wizualnej definiuje nam konkretną kolorystykę, wygląd dokumentów firmowych, materiałów marketingowych, nawet wzór jednolitego oklejenia samochodów firmowych czy kombinezonu roboczego pracownika. Można powiedzieć, że wszystko gdzie znajdzie się logo powinno być zaprojektowane i spójne z przyjętym kierunkiem. Brzmi to może trochę strasznie, jednak im pełniejszy system stworzymy, tym większe szanse na osiągnięcie pożądanego wizerunku marki. Wizerunku, który będzie również wspomagał realizację celów biznesowych firmy.

Jakie trendy obowiązują obecnie w corporate identity?

Prawie każdy chce wyróżnić się na tle konkurencji, ciężko, więc mówić, że w tym sezonie modne są zielenie i fiolety a brązy są passé. Oczywiście można byłoby pokusić się o wyróżnienie popularniejszych kierunków na bazie pewnej grupy, co niektórzy robią, jednak jest to działanie trochę selektywne. Na pewno można jednak powiedzieć, że dziś projektując wizerunek marki kładzie się dużo większy nacisk na komunikowanie istotnych dla niej wartości, niż samej działalności. Kiedyś logo wydawnictwa najczęściej miało w symbolu książkę, a logo banku monetę. Dziś wychodzimy z założenia, że bank nie musi już krzyczeć, że jest bankiem, ważniejsze jest, aby pokazał swoją osobowość i aspiracje, np. stabilność, przez klasykę i tradycję, która przekona nas do skorzystania z jego usług. Co nie znaczy, że taka instytucja nie może istnieć na rynku dopiero kilka lat. Działa to też w drugą stronę, firmy, do których przylgnęła etykieta konserwatywnych starają się komunikować swoją nowoczesność. Ciekawy przykład pokazujący zawiłość sytuacji to ostatnia zmiana logo i całego wizerunku PKO Banku Polskiego. Ze względu na negatywne skojarzenia, głównie wśród młodych, musiał zmienić swoją twarz, aby pozostać konkurencyjnym. Jednym z podstawowych narzędzi była modernizacja logo i CI. W tym momencie można by zacząć z zupełnie nowym znakiem, albo wręcz nową nazwą. Jednak logo z monetą i skarbonką jest tak mocno podbudowane historią i jest tak dobrym rozpoznawalnym przez chyba każdego Polaka znakiem, że całkowite odcięcie się byłoby bardzo ryzykowną decyzją. Logo zostało unowocześnione, przez zmianę kolorystyki, czcionki i lekką prawie niezauważalną korektę formy samego znaku. Zmienia się wygląd placówek i wszystkich elementów wizerunkowych. Można, więc powiedzieć, że teraz bank PKO BP, wspierany dodatkowo przez Szymona Majewskiego, ze skostniałego stał się trendy.

Nie sposób, więc nie docenić znaczenia samego loga.

Logo to można by powiedzieć fundament. Ważne jest, co na nim zbudujemy, bo to właśnie cała identyfikacja wizualna będzie kreowała nam pełny wizerunek. Oczywiście istotne jest, aby ten nasz fundament, czyli logo, był sam w sobie dobry. Na złym fundamencie albo wszystko się nam rozpadnie, albo ze względu na ograniczenia to, co zbudujemy nie będzie obiektem naszych marzeń.

Najtrudniejszy projekt, największe wyzwanie, z jakim przyszło się Panu zmierzyć?

Ciężko się przyznać, ale … własny. Zbudowanie identyfikacji wizualnej dla własnej firmy to w moim przypadku duże wyzwanie. Dążąc do ideału na etapie projektowania często nie ma stuprocentowej pewności, że to jest właśnie to. Nawet po podjęciu pewnych decyzji miałem czasem chęć rozpocząć wszystko od nowa. To dziwne uczucie nigdy nie towarzyszyło mi przy projekcie dla klienta, a przy własnej marce już dwa razy. Z doświadczenia też wiem, że dobrym rozwiązaniem tego problemu jest zlecenie własnej identyfikacji innemu specjaliście i ograniczenie własnych działań do wyboru przedstawianych koncepcji.

Obecnie rynek reklamy jest mocno przesycony, czy są jeszcze nisze, w których można odnieść sukces?

Na pewno, rynek reklamy jest bardzo szeroki. Każdy znajdzie kawałek dla siebie, a jak jest dobry, to sukces odniesie.

…jakie?

Ciężkie pytanie. Na pewno wszelkie nowości. Trzeba być na bieżąco, bo dzisiejszy świat zmienia się bardzo szybko. W ostatnich dwóch latach na pewno facebook i inne sieci społecznościowe oraz wielki potencjał marketingowy z nimi związany. Powstało już wiele agencji specjalizujących się w social media, jednak wciąż jest to trochę działalność niszowa. Ich brak bądź świeżość widać też po licznych wpadkach na tym polu, nawet wśród największych marek.

O czym powinni pamiętać przyszli właściciele agencji reklamowych by uniknąć elementarnych błędów i zoptymalizować skuteczność działalności?

Długo by można pewnie wyliczać, ale ja zwrócę uwagę na jedną rzecz, ważną, a często lekceważoną nawet w doświadczonych agencjach. Należy słuchać, słuchać i rozmawiać z Klientem. Nie traktujmy go jak zło konieczne, a jak partnera, który często dysponuje bezcenną wiedzą o swojej marce. Może wpłynąć to bardzo pozytywnie na przebieg projektu i jego efekty, a na pewno na satysfakcję ze współpracy obu stron.

Marek Chrostowski właściciel agencji reklamowej PIKTO od 2007 roku. Absolwent Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej, z zawodu i pasji designer i architekt marek. Wierzy, że marki można kochać. Specjalizuje się w komunikacji wizualnej. W branży działa od 12 lat. Realizował projekty dla wielu polskich i zagranicznych marek, m.in. Dell, Google, Hyundai czy Netia.

Z Markiem Chrostowskim rozmawiała Ana Miller.

Komentarzy: 11 w artykule: ”Corporate identity – Strategiczne budowanie wizerunku firmy. Wywiad z Markiem Chrostowskim”

  1. tomasz pisze:

    mam zamiar otworzyć wlasna agencje, bardzo pomocny tekt czy mozna wiecej branozwych artykulow?

  2. Adam r pisze:

    Nisza jaka? jezeli chcesz zalozyc agencje napisz szukam wspolnikow, mam pomysl, ktory obu nam przyniesie zysk: adam.proart()gmail.com

  3. gurru pisze:

    Dobrze, że nie ma objaśnień gramatycznych, nie cierpię ich, a poza tym ciężko je zrozumieć. Tutaj uczę się gotowych zdań, zapamiętuję schemat i to wszystko!

  4. Ted pisze:

    Bardzo fachowa i rzeczowa wypowiedź, gratuluję kompetencji.

  5. csgo skins and prices…

    Many thanks for sharing this well put together internet site.|…

  6. the division darkzone power leveling…

    Great Webpage, Preserve the wonderful work. Many thanks!….

  7. 銈儷銉椼偣 15褰儹銉笺偪銉偦銉炽偟 RDC803001A…

    the 銈儷銉椼偣 15褰儹銉笺偪銉偦銉炽偟 RDC803001A comes with worn out after only obtaining for a few monthes. the bottom is nearly here from the 銈儷銉椼偣 15褰儹銉笺偪銉偦銉炽偟 RDC803001A itself and that i really invested in an alternative number of the very same category bu…

  8. get cs go for free…

    Great looking site. Assume you did a great deal of your very ownyour very own html coding…

  9. COUNTERSTRIKE pisze:

    COUNTERSTRIKE…

    Love the site– really user friendly and whole lots to see!…

  10. Brazilian body wave…

    I must say that I’m exceptionally pleased with these Brazilian body wave. they had been particularly very good looking. they can be genuinely cute . I’d certainly consider buying yet another a person. they ended up value the investment. and they are …

  11. NBA pisze:

    NBA…

    Passion the site– really user friendly and great deals to see!…

Wypowiedz się

Musiszsię zalogować aby dodać komentarz.