Ratuj Głuszca
pieniądz

Ludzie chętniej pozbywają się starych czy brudnych banknotów.

Fizyczny wygląd pieniędzy może wpływać na wydawanie. Konsumenci mają tendencję do wnioskowania, że używane banknoty są [...] skażone, podczas gdy bilety płatnicze prosto spod prasy drukarskiej w mennicy wywołują w nich dumę [zwłaszcza gdy w pobliżu znajdują się inni ludzie, którzy mogą je zobaczyć].

Profesorzy Fabrizio Di Muro z Uniwersytetu w Winnipeg oraz Theodore Noseworthy z Uniwersytetu w Guelph podkreślają, że nie lubimy świadomości, że w naszych dłoniach znalazło się coś, co przeszło wcześniej przez ręce niezliczonych osób. Konsumenci mogą cenić nowe banknoty bardziej od starych, bo te ostatnie wywołują w nich obrzydzenie i chęć pozbycia się.

Kanadyjczycy, których raport ukazał się w Journal of Consumer Research, przeprowadzili serię eksperymentów. Badanym wręczono stare albo nowiutkie banknoty i zapraszano do udziału w zadaniach związanych z robieniem zakupów. Okazało się, że wydawali oni więcej zniszczonych pieniędzy. Woleli też zapłacić starym banknotem o wyższym nominalne niż kilkoma nowymi o tej samej wartości. Kiedy jednak czuli się społecznie monitorowani, wydawali raczej pieniądze, które dopiero wprowadzono do obiegu.

Psycholodzy wyjaśniają, że choć postrzegamy walutę jako sposób na zdobycie dóbr, a nie produkt, pieniądze podlegają tym samym wnioskowaniom i zniekształceniom co towary, jakie możemy za nie kupić.

Źródło: kopalniawiedzy.pl

Wypowiedz się

Musiszsię zalogować aby dodać komentarz.