Ratuj Głuszca
peugeot

Peugeot 508 to samochód, któremu francuska marka powierzyła bardzo trudną misję. Musi nie tylko zjednać klientów, którzy wcześniej jeździli modelami 407 i 607, ale także przekonać do siebie kierowców uznających wyłącznie auta niemieckich marek.

Gdyby 508 oceniać wyłącznie przez pryzmat stylistyki nadwozia, konkurenci spod znaku VW, Skody czy Forda polegliby w przedbiegach. Szczególnie dostojnie prezentuje się testowana przez nas wersja SW – to jedno z najlepiej wystylizowanych kombi na rynku. Mimo dość długiego nadwozia (sedan 4,79 m; SW 4,81 m), konstruktorom udało się zachować wręcz idealne proporcje pomiędzy przednią częścią kryjącą silnik, przedziałem pasażerskim i bagażnikiem, przez co sylwetka wydaje się być lekka i zwinna. Duży wpływ na ogólną ocenę mają obręcze aluminiowe. Nasza wersja Allure została wyposażona w piękne koła o średnicy 18 cali; w uboższych wersjach Active i Access oferowane są felgi 16-calowe, które nie wyglądają już tak okazale.

Po zajęciu miejsca wewnątrz można poczuć się jak w prawdziwej limuzynie. To zasługa m.in. wygodnych foteli (przednie mogą być opcjonalnie regulowane elektrycznie), oferujących świetne podparcie całego ciała i odpowiednią miękkość. Dopłata 5 500 PLN za skórzaną tapicerkę w odcieniu beżowym nie jest wysoka, natomiast kabina pasażerska nabiera wówczas charakteru typowego dla konstrukcji z segmentu premium. Kokpit nie jest przeładowany przyciskami – te najważniejsze umieszczono na kierownicy, a w głębsze ustawienia można się „wgryźć” korzystając z panelu sterującego umieszczonego w konsoli środkowej. Zmiana ustawień wyświetlacza Head-Up odbywa się z kolei za pomocą przycisków zlokalizowanych pod klapką po lewej stronie panelu deski rozdzielczej. Na uwagę zasługują także bardzo czytelne zegary osadzone w osobnych tubach podświetlonych białym kolorem. W tej kwestii warto wspomnieć o oświetleniu wnętrza realizowanym za pomocą diod LED umieszczonych w konsoli sufitowej z przodu i z tyłu (w wersji Allure), które tworzą niepowtarzalny nastrój w kabinie. Dopełnieniem całości w wersji SW jest panoramiczne okno dachowe o łącznej powierzchni 1,62 m2, oferowane w bogatszych wersjach wyposażeniowych. Jedynym zgrzytem w przestronnym wnętrzu jest brak miejsca na drobiazgi. Oprócz schowka przed pasażerem, kieszeni w drzwiach i niewielkiego schowka w konsoli centralnej, producent nie przewidział miejsca na telefon komórkowy czy okulary przeciwsłoneczne.

Żadnych zastrzeżeń nie mamy natomiast do komfortu jazdy i precyzji prowadzenia. Zawieszenie jest dość twarde, jak na auto francuskie (opony 235/45 R18), jednak wszelkie nierówności nawierzchni są szybko niwelowane, a nadwozie nie przechyla się nadmiernie w zakrętach. Układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem daje dobre poczucie tego, co dzieje się z kołami.

W testowanej przez nas wersji pod maską pracował 2-litrowy silnik wysokoprężny o mocy 163 KM połączony z 6-biegową przekładnią manualną. Przy stałych obrotach jednostka pracuje cicho i aksamitnie; wyraźniej słychać ją dopiero podczas mocniejszego wciśnięcia pedału gazu i utrzymywania wskazówki obrotomierza powyżej wskazania 3 000 obr./min. Nawet wówczas jej dźwięk jest jednak ciepły i przyjemny dla ucha. Mimo, że według danych fabrycznych przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 9 sekund, auto nie zachęca do dynamicznej jazdy. Przyzwoita reakcja na dodanie gazu następuje dopiero po przekroczeniu granicy 2 000 obr./min., a po zmianie biegu na wyższy następuje niewielkie opóźnienie w pracy turbosprężarki. Za to na autostradzie przy wyższych prędkościach jazdy uwidacznia się prawdziwy charakter silnika. Wysoki moment obrotowy (340 Nm przy 2 000 obr./min.) ułatwia osiąganie dużych prędkości (maksymalnie ponad 220 km/h) i sprawne wyprzedzanie. Peugeot 508 to samochód wręcz stworzony do pokonywania długich tras. Nabywca będzie też zadowolony ze zużycia paliwa, które utrzymywało się w naszym teście średnio na poziomie 7,5 litra na 100 kilometrów. Z ponad 900 kilometrów przebytych podczas testu 400 przypadło na bardzo szybką jazdę autostradą, 300 na jazdę drogami szybkiego ruchu i ponad 200 na poruszanie się w miejskich korkach.

508 skusi też nabywcę atrakcyjnym wyposażeniem. W wersji Allure otrzymamy m.in. pełen pakiet bezpieczeństwa (systemem wspomagające kierowcę, poduszki powietrzne czołowe, boczne i kurtynowe), dwustrefową klimatyzację automatyczną, aluminiowe obręcze kół, komputer pokładowy czy wspomniane okno dachowe (w modelu SW). W naszym egzemplarzu oprócz skórzanej tapicerki znalazły się także takie elementy, jak czterostrefowa klimatyzacja, asystent parkowania, nawigacja satelitarna, elektrycznie regulowane fotele i elektrycznie sterowana klapa bagażnika. Wszystko to składa się na cenę około 140 000 PLN, a to już terytorium typowych aut premium. Nie zmienia to faktu, iż Peugeot 508 to ciekawa propozycja dla osób, które cenią komfort i nietuzinkowy styl, a jednocześnie chcą jeździć dobrze wykonanym i niezawodnym samochodem.

1peugeot Zza kierownicy Peugeot 508 SW francuska elegancja2peugeot Zza kierownicy Peugeot 508 SW francuska elegancja

Źródło: mototarget.pl

Wypowiedz się

Musiszsię zalogować aby dodać komentarz.