Ratuj Głuszca
Tomasz_BrzewskiNN4M2157

Są takie samochody, którymi nie jeżdżąc wiesz, że na pewno są genialne. Jeśli dojdzie do tego prywatna preferencja do danej marki, mamy pełny obraz całkowicie subiektywnego podejścia do tematu. Moim faworytem, a raczej nadworną faworytą jest Alfa Romeo Giulietta, odkąd tylko pierwszy raz ją zobaczyłem na ulicy. Kiedy dowiedziałem się, że mi przypadnie zaszczyt jej testowania byłem już w przedsionku motoryzacyjnego raju.
W mojej głowie pojawiały się pomysły w jaki sposób wychwalić urodę Włoszki. Jednak okazało się, że każdy mój pomysł został już wykorzystany przez kogoś innego. Każde nieszablonowe podejście do tematu, okazywało się tanim pomysłem na kawałek motoryzacyjnej prozy. Stwierdziłem, że najpierw spędzę kilka dni z Julią, a dopiero później przyjdzie czas na opisanie naszego przelotnego romansu. Zapraszam na test!

Włoszki ubierają się u Prady

Włochy od zawsze słynęły jako kraj ludzie o wysublimowanym guście i dobrym smaku. Takie marki jak Armani, Prada, Gucci i Dolce&Gabbana zna każdy, a za ich ubrania kobiety potrafią zabijać. Nikogo więc nie zdziwi, kiedy uznam, że Alfa Romeo robi jedne z najpiękniejszych stylistycznie samochodów.
Taka też jest Giulietta. Pełna wdzięku i seksapilu w każdym calu i w każdej śrubce, z której jest złożona. Linia nadwozia jest fenomenalna i wręcz idealna, począwszy od przetłoczeń na masce przez kształtny i apetyczny tył, aż do oryginalnie wyglądających listw progowych. Stań z nią oko w oko, a pierwsze co zobaczysz to słodko wyglądające LED-y i charakterystyczny, chromowany grill.

Jeśli jeszcze nie jesteś oczarowany jej pięknem, przyjrzyj się szlachetnemu profilowi. Daj się porwać tym 18-calowym felgom i niskoprofilowym oponom. Zakochaj się w chromowanych klamkach i lusterkach obklejonych srebrną folią.
Wciąż Ci mało? Spójrz na jej tył i powiedz czy ta Alfa nie wygrałaby wyborów na MISS Tylnych Świateł? Oszalej na punkcie jej imienia wypisanego srebrnymi literami ozdobną czcionką. Jeśli Wasze serce należeć będzie już tylko do niej, wtedy zaprosi do środka, gdzie ukryła jeszcze kilka swoich atutów. Wystarczy, że naciśniesz odpowiedni przycisk na stylowym kluczyku i możesz wejść!

Wygodne fotele obite czerwoną skórą, które są regulowane elektrycznie w trzech płaszczyznach i podgrzewane, mają naprawdę przyzwoite trzymanie boczne. Niestety, z tyłu miejsca wystarcza na dwie osoby. Kiedy dosiądzie się trzecia, ten w środku ma naprawdę niewiele miejsca i przy dłuższej podróży może zacząć marudzić. Kierowca jednak siedzi sobie wygodnie, komfortowo i podziwia, a jest co!
Zacznijmy od tego co masz pod nogami. Welurowe dywaniki z logo Giulietty, gdybyś czasem miał wątpliwości (na pewno nie będziesz ich miał) czy aby na pewno jesteś, tam gdzie powinieneś. Czarna podsufitka robi ponury klimat, ale dwie czerwone diody zamocowane pod lusterkiem rzucają czerwoną poświatę na deskę, co nocą wygląda kapitalnie! Chromowane nakładki na pedały dodają drapieżności razem z metalowym drążkiem zmiany biegów. Do tego kapitalnie wyglądające zegary, które jak w każdym samochodzie tego producenta, ustawione są w pozycji spoczynku na godzinie 6.00.
Coś, co strasznie rozczarowuje, to kierownica. Strasznie dziwnie się ją trzyma i ma coś nie tak z grubością. Po prostu jest anorektyczka i nie dotykanie jej nie sprawia radości, a niestety musisz ją trzymać cały czas. Sterowanie radiem na niej też nie należy do największych przyjemności. Przyciski wchodzą dość opornie, co doprowadza do szewskiej pasji, przynajmniej mnie.

Cała deska rozdzielcza jest wykonana z bardzo dobrych, miękkich w dotyku materiałów. Niestety, za spasowanie ich odpowiadał już chyba ktoś zupełnie inny, ponieważ jest niezbyt dokładne. Lekkie trzaski i piski podczas jazdy mogą irytować, co nie zmienia faktu, że wykonanie sprawia wrażenie solidnego.
Jeśli chciałeś w młodości być pilotem myśliwca, ten samochód może stać się jego namiastką. Po pierwsze pięć przełączników na środkowej konsoli jak wyjęte z F-16. Poniżej pokrętła od dwustrefowej klimatyzacji, a powyżej panel sterujący radiem, nawigacją, system Blue&Me, z którym za cholerę nie mógł się połączyć mój telefon.
Chcesz wiedzieć jakie przeciążenie panuje w środku? Nic prostszego! Wybierasz sobie odpowiedni ekran na wysuwanym wyświetlaczu, który mógłby mieć lepszą rozdzielczość i już wiesz.
Na ogromną, gigantyczną wręcz pochwałę i uznanie zasługuje audio od BOSE. Pokochałem ten system już w X-Trailu, więc moja twarz rozpromieniła się dodatkowo, kiedy zobaczyłem, iż tu też nim dysponuje. Piękne i czyste dźwięki wydobywały się nie tylko z głośników, ale i z wydechu przy wyższych partiach obrotów.

Nie wódź nas na pokuszenie…

Warto to sobie powtarzać jadąc tym wozem niczym mantrę. Silnik o pojemności 1.4 z turbiną generuje 170 koni mechanicznych i 250Nm, co w tym kompakcie daje naprawdę spora frajdę. W połączeniu ze świetnie zestrojoną, sześciostopniową skrzynią biegów, pierwsza setka pojawia się po blisko 8 sekundach. Przekładając bardziej obrazowo – spod świateł zazwyczaj znikacie innym użytkownikom z pola widzenia, chyba, że przeciwnik dysponuje naprawdę mocnym samochodem. Prędkość maksymalna, jak podaje producent, wynosi 218 km/h, co wydaje mi się to całkiem możliwe.

Mniej więcej na wysokości połowy łydki znajduje się mała i niepozorna dźwignia, obsługująca system DNA. Do wyboru mamy trzy opcje. Zacznijmy od N (Normal), który przy każdym odpaleniu jest włączony. Wtedy nie możemy korzystać z systemu START/STOP, co moim zdaniem jest dziwnym rozwiązaniem. Samochód zachowuje się wtedy całkiem spokojnie. Prowadzi się go bardzo przyzwoicie i całkiem inaczej reaguje na nasze ruchy stopą podczas naciskania gazu.
Jednak, kiedy zmienicie na D (Dynamic), wtedy Julia pokaże wam swoje pazurki i nie są to bynajmniej tandetne tipsy. Do dyspozycji dostajesz dodatkowe 20 Nm (overboost), a układ kierowniczy znacznie się wyostrza. Na ekranie pojawia się nowy obraz, pokazujący ciśnienie turbiny i zasób mocy, który wykorzystujemy. Prowadzenie staje się bardziej nerwowe, a w połączeniu z odpowiednio zestrojonymi hamulcami, dostajemy namiastkę sportowego samochodu. Lekko podsterownego w zakrętach, ale niestety tak to już jest z autami z kategorii FWD.
Teraz ciekawostka! W trybie Dynamic samochód jest najekonomiczniejszy. W trasie spala wtedy tylko 7 litrów na 100 kilometrów i wtedy też działa START/STOP, który budził zdziwienie u niektórych przechodniów.
Tryb A (All weather) ma służyć nam podczas trudnych warunków atmosferycznych. Niestety, nie mogłem go przetestować, ze względu na fakt, że kiedy spędzałem czas z Giuliettą nie padało ani przez minutę.

Kochaj, albo rzuć!

Taka właśnie jest Julia. Masz do wyboru pokochać ją do szaleństwa, albo nie patrzeć w jej kierunku. Musisz zaakceptować jej wady i obrócić je w zalety. Ubóstwiać ją za to, że plastiki w środku trzeszczą. Szaleć za jej anorektyczką kierownicą i beznadziejnych przyciskach. Nie zwracać uwagi na humorzastą nawigacje i polubić wyświetlacz pełen pojedynczych kwadratów, zwanych pikselami.
Jeśli to wszystko nie jest w stanie oderwać cię od niej, on odwdzięczy się genialnym prowadzeniem i doskonale współpracującym silnik ze skrzynią biegów. Niezapomniana zabawa za jej kółkiem zrekompensuje te wady. Na ulicy wszyscy będą ci jej zazdrościć. Jeśli ktoś powie, że Alfy się psują, uśmiechnij się do niego. Mówi tak tylko, bo ci zazdrości. Kupił sobie Golfa, który może i jest niezawodny, ale za to tak potwornie bezpłciowy i nijaki.
Wiedziałem, że na koniec zahaczymy o temat niezawodności tych samochodów. Nie wiem czy się psują, bo jeździłem nią tylko tydzień. Zdania w tej kwestii są podzielone – nawet posiadacze Alf mają różne zdania na ten temat. Jedni twierdzą, że to najbardziej awaryjne samochody jakie widziała ludzkość, a inni jeżdżą i nic się nie psuję. Więc jak, podejmiesz wyzwanie?

Silnik i napęd:

•    Typ: R4 Turbo, MPFI
•    Rodzaj paliwa: benzyna
•    Ustawienie: z przodu, poprzecznie
•    Rozrząd: 4 zawory na cylinder, DOHC, MultiAir
•    Objętość skokowa [cm3]: 1368
•    Stopień sprężania: 9,8:1
•    Moc maksymalna [KM]: 170 przy 5500 obr./min.
•    Moment maksymalny [Nm]: 250 Nm przy 2500 obr./min.
•    Objętościowy wskaźnik mocy [KM/l]: 124,27
•    Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
•    Typ napędu: przedni (FWD)
•    Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 305 mm
•    Hamulce tylne: tarczowe, średnica 264 mm
•    Zawieszenie przednie: kolumna McPhersona, stabilizator
•    Zawieszenie tylne: wielowahaczowe, stabilizator
•    Układ kierowniczy: minimalny promień skrętu: 10,9 m, elektryczne wspomaganie
•    Koła i ogumienie przednie: 18-calowe, 225/40 R18
•    Koła i ogumienie tylne: 18-calowe, 225/40 R18

Masy i wymiary:

•    Typ nadwozia: Hatchback
•    Liczba drzwi: 5
•    Współczynnik oporu powietrza : 0,31
•    Masa własna [kg]: 1365
•    Stosunek masy do mocy [kg/KM]: 8,03
•    Długość [mm]: 4351
•    Szerokość [mm]: 1798
•    Wysokość [mm]: 1465
•    Rozstaw osi [mm]: 2634
•    Rozstaw kół przód/tył [mm]: 1554/1554
•    Test zderzeniowy [EuroNCAP]: 5 gwiazdek

Osiągi:

•    Przyspieszenie 0-100 km/h [s]: 7,8
•    Prędkość maksymalna [km/h]: 218
•    Zużycie paliwa – cykl miejski [l/100 km]: 7,8
•    Zużycie paliwa – cykl mieszany [l/100 km]: 5,8
•    Zużycie paliwa – cykl pozamiejski [l/100 km]: 4,6
•    Pojemność zbiornika paliwa [l]: 60
•    Pojemność bagażnika [l]: 350
•    Emisja CO2 [g/km]: 134

Cena: od 69 900 zł

Autor: Bartek Grabiec
Zdjęcia: Tomasz Brzewski

Komentarzy: 8 w artykule: ”Włoski szyk i drapieżność w jednym. Alfa Romeo Giulietta 1.4 TB MultiAir 170 KM.”

  1. nba 2k16 mt coins…

    Pretty revealing, looking forward to coming back…

  2. mfevmvgtv pisze:

    mfevmvgtv…

    Very interesting, looking forward to coming back again…

  3. CSGO pisze:

    CSGO…

    You’ve got one of the better internet sites…

  4. COUNTERSTRIKE pisze:

    COUNTERSTRIKE…

    You’re a very practical website; couldn’t make it without ya!…

  5. NBA pisze:

    NBA…

    Neat Website, Maintain the useful work. Thanks a lot!….

  6. CSGO pisze:

    CSGO…

    thank so considerablya lot for your internet site it assists a whole lot…

  7. csgo skins pisze:

    csgo skins…

    I appreciate the knowledge on your web sites. Thanks a bunch!….

  8. counterstrike pisze:

    counterstrike…

    Awesome webpage you have got there…

Wypowiedz się

Musiszsię zalogować aby dodać komentarz.