Ratuj Głuszca
toyota

Toyota GT86, która pojawi się w polskich salonach sprzedaży na przełomie lipca i sierpnia br., to jedyne na świecie auto z napędem na tylne koła i wolnossącym silnikiem typu boxer umieszczonym z przodu.

GT86 powstało we współpracy Toyoty i Subaru. Koncern Toyota odpowiada za fazy przygotowania koncepcji pojazdu, stylistykę i projekt techniczny. Dalsze prace rozwojowe prowadzone były wspólnie. Subaru nadzorowało rozwój i wdrażanie projektu z wykorzystaniem rozwiązań i technologii obu firm, oraz dostarczyło silnik, wzbogacony przez Toyotę o własną technologię wtrysku D-4S i 6-stopniową skrzynię biegów. Testy drogowe i torowe prowadzone były przez zespoły obu koncernów, zaś dopracowanie szczegółów wyposażenia i finalne dostrojenie każdy z producentów przeprowadził indywidualnie. Przez cały okres prac nad projektem, połączone zespoły inżynierów Toyoty i Subaru działały wspólnie, jako „Team 86”.

Podczas projektowania GT86 wszelkie aspekty konstrukcji podporządkowano funkcjonalności samochodu, rozumianej przez inżynierów Toyoty, jako maksymalnej przyjemności z prowadzenia, przydatności w codziennej eksploatacji, oraz przyjemności z posiadania pięknego pojazdu.

Przy długości 4240 mm, szerokości 1775 mm, wysokości 1285 mm i rozstawie osi 2570 mm, GT86 jest najbardziej zwartym czteromiejscowym samochodem sportowym świata. Niewielkim wymiarom towarzyszy nisko położony środek ciężkości i doskonałe właściwości aerodynamiczne (współczynnik oporu powietrza 0,27).

Jednostką napędową GT86 jest czterocylindrowy, wolnossący, wysokoobrotowy silnik benzynowy o pojemności skokowej 1999 cm3, wyposażony w nową generację systemu Toyota D-4S. Dzięki oddzielnym wtryskiwaczom, w zależności od warunków pracy silnika paliwo może być wtryskiwane bezpośrednio do cylindra oraz do kanału dolotowego lub tylko bezpośrednio do cylindra, co zapewnia zawsze optymalny skład mieszanki i przekłada się na szybkość reakcji na dodanie gazu oraz większą moc i większy moment obrotowy w szerokim zakresie prędkości obrotowych.

Silnik może osiągać prędkość obrotową do 7400 obr./min., po czym kontrolka na tablicy przyrządów informuje kierowcę o konieczności zmiany biegu; ogranicznik obrotów działa bardzo delikatnie, bez gwałtownego odcięcia.

Czterocylindrowemu boxerowi towarzyszy sześciobiegowa przekładnia manualna lub opcjonalnie sześciobiegowa skrzynia automatyczna. Moc przekazywana jest na tylne koła za pośrednictwem mechanizmu różnicowego o ograniczonym uślizgu.

GT86 dysponuje mocą 200 KM i momentem obrotowym 204 Nm, dzięki czemu przyśpieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 7,6 sek., a prędkość maksymalna 226 km/h (dane dla wersji z manualną skrzynią biegów). Średnie zużycie paliwa to 7,1 l/100 km.

Konstruktorzy GT86 poświęcili dużo wysiłku na ograniczenie masy pojazdu. Podczas gdy samochody tej klasy z dwulitrowym silnikiem ważą średnio ok. 1300 kg, GT86 waży jedynie 1240 kg. Niskiej masie towarzyszy duża sztywność nadwozia, uzyskana dzięki starannemu projektowaniu i wykorzystaniu stali o podwyższonej wytrzymałości.

GT86 wyposażony jest standardowo w ABS, elektroniczny korektor siły hamowania EBD, wyłączany system kontroli trakcji (TRC) i trójstopniowy system wspomagania stabilności VSC (również w pełni wyłączalny).

Toyota GT86 będzie dostępna w Polsce w dwóch wersjach wyposażenia, Sol i Prestige. Już wersja Sol zawiera kompletne wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa, komfortu i multimediów. Standardowymi elementami wersji Sol jest m.in.: 6 poduszek powietrznych, felgi aluminiowe w rozmiarze 17 cali, reflektory ksenonowe ze spryskiwaczami, światła LED do jazdy dziennej, automatyczna klimatyzacja dwustrefowa, system bezkluczykowego otwierania i uruchamiania pojazdy Easy Entry, tempomat, czy system multimedialny Toyota Touch.

W wersji Prestige Toyota GT86 jest wyposażona dodatkowo w skórzaną tapicerkę łączoną z Alcantarą, oraz podgrzewane fotele przednie.

Cena kompletnie wyposażonej Toyoty GT86 Sol z manualną skrzynią biegów wynosi 129 900 zł. Wersja Prestige kosztuje 136 900 zł. Dopłata do automatycznej skrzyni biegów wynosi 7 000 zł. Od sierpnia dostępny będzie także pakiet stylistyczny Aero, w cenie 8 000 zł.

Zamówienia na model GT86 można składać od kwietnia br. Pierwszy samochód zostanie dostarczony klientowi w Polsce na początku lipca, kolejne we wrześniu br.

1toyota1 Toyota GT86 polska premiera

2toyota1 Toyota GT86 polska premiera

Źródło: mototarget.pl

Wypowiedz się

Musiszsię zalogować aby dodać komentarz.