Ratuj Głuszca
9corvetta

Pierwszego Chevroleta Corvette – czyli koncepcyjną wersję XP-122 Motorama – oraz najnowszy model – 2013 Corvette 427 Collector Edition Convertible – dzieli sześćdziesiąt lat rozwoju motoryzacyjnego. Te dwa samochody nie mają ze sobą nic wspólnego pod względem konstrukcyjnym, jednak wizualna więź pomiędzy pierwszą i szóstą generację tego sportowego auta jest oczywista.

Mimo że linie stylistyczne nadwozia ewoluowały na przestrzeni sześćdziesięciu lat, ich podstawowa kompozycja jest niezmienna, co tworzy obraz typowego Chevroleta Corvette.

„Każda generacja modelu Corvette wyróżnia się charakterystyczną linią nadwozia, odzwierciedlającą zaawansowane technologie i design danej epoki”, powiedział Tom Peters, dyrektor ds. stylistyki samochodów sportowych GM. „Jednakże we wszystkich generacjach modelowych można zauważyć wspólne elementy stylistyczne, które tworzą spójny, ekspresyjny obraz prawdziwie amerykańskiego samochodu z duszą”.

Peter przyznał również, że poszczególne generacje modelu Corvette są łatwe do rozpoznania nie tylko dzięki charakterystycznym liniom stylistycznych, ale przede wszystkim za sprawą odpowiedniego połączenia tych linii.

„Można to porównać do popularnego zespołu rockowego, jakim jest The Rolling Stones. Przez lata Stonesi używali tych samych instrumentów. W wyniku ewolucji kompozycji utworów zespół pokazywał różne emocje i prezentował różne osobowości. Pomimo istotnych zmian w utworach, typowe brzmienie The Rolling Stones pozostaje jednak nadal rozpoznawalne”.

„To samo dotyczy Chevroleta Corvette”, dodał Peters. „Nowy model 427 Convertible w żadnym aspekcie nie nawiązuje stylistycznie do wersji z roku 1953, jednak oba auta są od razu rozpoznawalne jako Corvette”.

Poniżej lista najważniejszych elementów, które ukształtowały charakter kolejnych generacji modelu Corvette:

- Proporcje: Każdy Chevrolet Corvette ma podobne proporcje – poczynając od długiej maski silnika i kończąc na krótkiej sekcji tylnej oraz niewielkich szybach.

„Projektanci Chevroleta Corvette często inspirowali się myśliwcami”, powiedział Peters. „Odniesienia do samolotów tego typu widoczne są przede wszystkim w niskiej i szerokiej sylwetce auta z proporcjonalnie niewielkim kokpitem, a także w sposobie, w jaki panele nadwozia otaczają mechaniczne komponenty”.

- Efekt wodospadu: Charakterystycznym elementem stylistycznym wszystkich generacji modelu Corvette jest to, jak część nadwozia „wpływa” do przedziału pasażerskiego pomiędzy oparciami siedzeń, co po raz pierwszy zaprezentowano w pierwszej generacji Chevroleta Corvette Convertible. Od tego czasu projektanci stosują efekt wodospadu, aby płynnie połączyć linie nadwozia z wnętrzem pojazdu.

- Podwójny kokpit: Kolejnym charakterystycznym elementem stylistycznym Chevroleta Corvette inspirowanym myśliwcem jest podwójny kokpit otaczający kierowcę i pasażera – zaprezentowany w czasach, w których Amerykanie byli zafascynowani podróżami kosmicznymi i wyrażający doskonałe osiągi samochodu. Dziś wnętrze Corvette wciąż zdradza sportowego ducha auta, a dodatkowo oferuje łatwy dostęp do najważniejszych elementów sterowania.

- Boczne przetłoczenie: W Chevroletach Corvette z lat 1953-55 stosowano chromowane wykończenie bocznej części nadwozia, natomiast w modelu z roku 1956 po raz pierwszy zastosowano wklęsłą, wyprofilowaną i zaokrągloną powierzchnię mającą swój początek przy przednich kołach. Mimo że forma i funkcja tego elementu zmieniała się przez lata, stał się on detalem charakteryzującym wszystkie modele Corvette.

„Boczne przetłoczenie to bezsprzecznie najbardziej charakterystyczny element Corvette”, powiedział Peters. „W każdej generacji element ten determinował dynamiczny kształt błotników i ogólną strukturę nadwozia. Co więcej, w każdej kolejnej generacji przetłoczenie stawało się coraz bardziej funkcjonalne, czego doskonałym przykładem są wyloty powietrza umieszczone w modelu ZR1 obecnej generacji”.

- Tył samochodu: Kolejnym elementem typowym dla Chevroleta Corvette jest projekt tylnej części nadwozia. Peters zauważa, że nie chodzi wyłącznie o zastosowanie podwójnych okrągłych lamp po obu stronach nadwozia (od 1961 roku). Tajemnica tkwi w relacji pomiędzy lampami, końcówkami układu wydechowego oraz wnęką na tablicę rejestracyjną, a także wpływem tych elementów na potęgowanie obrazu szerokiego i niskiego nadwozia Corvette.

Źródło: mototarget.pl

Wypowiedz się

Musiszsię zalogować aby dodać komentarz.