Ratuj Głuszca
serwis

Napęd 4×4 nawet w niewielkich samochodach miejskich już nikogo nie dziwi. Lepsza trakcja w połączeniu ze zwiększonym prześwitem stanowią magnes dla wielu potencjalnych klientów, poszukujących wielozadaniowego samochodu rekreacyjnego. Prawidłowe serwisowanie układu przeniesienia napędu na obie osie zapewni wieloletnią, pozbawioną poważnych awarii eksploatację.

Napęd 4×4 jak każdy mechanizm, powinien być użytkowany zgodnie z jego przeznaczeniem i w sposób jaki zaleca producent. Oznacza to, że klienci nabywający samochód z napędem na obie osie (niezależnie od jego charakteru) muszą zapoznać się z instrukcją i stosować zawarte w niej porady. Niewiedza może drogo kosztować.

Opony – rzecz ważna
Jedną z podstawowych zasad tyczących się napędu 4×4 jest stosowanie takiego samego ogumienia na każdym z kół. Również koło zapasowe powinno posiadać te same parametry, co komplet podstawowy. Jeśli w bagażniku znajduje się koło dojazdowe to należy je traktować wyłącznie jako środek doraźnej pomocy, a nie rozwiązanie na dłuższy czas. Druga zasada – komplet opon w samochodach 4×4 powinien się jednakowo zużywać. W tym celu podczas każdej obsługi serwisowej ogumienie przekłada się zgodnie z instrukcją serwisową pojazdu lub doświadczeniem mechaników. W przypadku opon kierunkowych wymiany dokonuje się poprzez zmianę kół przednich z tylnymi.

„Jest to powszechnie znane zalecenie serwisowe, niestety często lekceważone z powodów ekonomicznych. Niektórzy właściciele wychodzą z założenia, że wygodniej jest, gdy opony zużywają się parami – daje to mniejsze koszty wymiany” – mówi Tomasz Lamentowski z Autotrapera.

Odpowiedni serwis
Samochody SUV jak i auta terenowe konstruuje się w sposób zapewniający wieloletnią, bezproblemową eksploatację. Nie można jednak zapominać, że napęd 4×4, jak każdy inny mechanizm wymaga określonych działań serwisowych, zapewniających niezawodność i przedłużających żywotność poszczególnych elementów.

„Naprawy przeprowadzamy według określonych norm technologicznych – nie należy serwisować SUV-a w przypadkowym punkcie, ponieważ jedynie serwisy autoryzowane, lub specjalizujące się w obsłudze danej marki znają specyfikę auta z napędem 4×4 i potrafią je prawidłowo zdiagnozować i serwisować” – radzi Lamentowski.

Kierowca powinien być wyczulony na sygnały, które mogą świadczyć o usterkach napędu – właściciel jest pierwszą osobą, która może wstępnie rozpoznać zagrożenie awarią. Pomaga w tym świadomość budowy mechanizmu 4×4 i sposób jego działania, opisany w instrukcjach dołączanych do samochodu.

„Sprzęgło wiskotyczne to mechanizm, który łączy napęd na dodatkową oś ze standardowym napędem. W sprzęgle wiskotycznym nie wymienia się płynów eksploatacyjnych, jednak należy poddać je okresowej kontroli, ponieważ zużycie elementów uszczelniających, bądź uszkodzenie obudowy może doprowadzić do wycieku czynnika zapewniającego działanie mechanizmu – wtedy w szybkim czasie dojdzie do jego zniszczenia” – podpowiada Tomasz Lamentowski.

Mechanizmy takie jak dodatkowy mechanizm różnicowy tylnej osi i wał napędowy, także poddaje się regularnej kontroli serwisowej. Jeśli SUV jest eksploatowany poza utwardzonymi drogami, zaleca się okresowo sprawdzać, czy nie doszło do nagłego, mechanicznego uszkodzenia podwozia – kamienie, a nawet korzenie mogą spowodować pęknięcie obudowy np. mechanizmu różnicowego i wyciek oleju. Pomysłem do rozważenia jest montaż osłony podwozia.

„Często zdarza się tak, że kierowcy nie korzystają z napędu 4×4 w okresie letnio-wiosennym, ale przypominają sobie o nim przy pierwszych przymrozkach. Po pierwszym załączeniu dodatkowej osi warto poświęcić chwilę na analizę sytuacji – czy wszystko działa prawidłowo, czy nie pojawiły się niepożądane drgania lub hałasy – wszystkie niepokojące oznaki winny być jak najszybciej skonsultowane z serwisantem”.

Świadoma eksploatacja
Prawidłowa eksploatacja samochodu 4×4 sprowadza się do świadomego korzystania z rozwiązań zaproponowanych przez producenta.

„W przypadku rozłączanych napędów zwracamy uwagę, czy układ posiada centralny mechanizm różnicowy. Istotna jest odpowiedź na pytanie – czy auto może jechać z włączonym napędem po asfaltowej nawierzchni z przeciętną prędkością? Nie wszystkie pojazdy z napędem 4×4 są na to przygotowane. Dla przykładu użytkownik Jeepa Wranglera powinien stosować pełny napęd obu osi wyłącznie w terenie lub w warunkach złej przyczepności, przy zaśnieżeniu lub oblodzeniu drogi, na asfalcie samochód oferuje doskonałe własności trakcyjne przy przeniesieniu napędu wyłącznie na tylną oś” – mówi Lamentowski.

SUV, a „terenówka”
W przypadku aut terenowych eksploatacja i serwisowanie jest bardziej skomplikowane, co wiąże się z większym stopniem złożoności konstrukcji. W przypadku klasycznych napędów 4×4, opieka serwisowa obejmuje dodatkową skrzynię redukcyjną i wały napędowe. Nie warto oszczędzać na płynach eksploatacyjnych (wykaz zalecanych płynów uwzględniony jest w instrukcji obsługi lub książce gwarancyjnej). Wymianę należy zlecać sprawdzonemu serwisowi, co do którego mamy pewność, że używa produktów odpowiedniej jakości. Niektóre pojazdy wymagają specjalnych dodatków do oleju w mostach napędowych, by zamontowane w nich automatyczne blokady mogły prawidłowo działać. Dodatki dostępne są u autoryzowanych dealerów. Istotna jest również technologia samej obsługi – niektóre mechanizmy posiadają np. więcej niż jeden korek spustowy – wymiana oleju tylko z jednej komory (spuszczenie go jednym korkiem spustowym) to dopiero połowa pracy. Nieznajomość detali konstrukcyjnych prowadzi do niepełnej obsługi.

Przyjemność z jazdy
Popularność samochodów 4×4 wciąż wzrasta. Klasa SUV to jeden z najdynamiczniej rozwijających się segmentów rynku motoryzacyjnego. Napęd na obie osie to nie tylko bezpieczeństwo i lepsza trakcja, ale też radość z jazdy. Świadome użytkowanie i serwis zapewnią właścicielom SUV-ów i samochodów terenowych wieloletnią, bezawaryjną eksploatację.

Źródło: mototarget.pl

Autor wpisu: ag

Wypowiedz się

Musiszsię zalogować aby dodać komentarz.