Ratuj Głuszca
Peugeot RCZ

Peugeot to jedna z nielicznych marek, która w swojej ofercie posiada przedstawiciela niemal w każdej klasie aut. Począwszy od elektrycznego iOn, przez pełną gamę aut popularnych, kończąc na sportowym RCZ. I właśnie w ostatnim czasie Peugeot RCZ był gościem w naszej redakcji.

Dwa lata na rynku

Peugeot RCZ jest przedstawicielem segmentu samochodów sportowych, czyli dających bardzo dużo przyjemności z jazdy. Auto w salonach dostępne jest od 2010 roku. Klient do wyboru dwa silniki benzynowe, oba 1,6 THP o mocach 156 i 200 KM oraz dwulitrowego diesla dysponującego mocą 163 KM. RCZ produkowany jest w austriackiej fabryce Peugeota, znajdującej się w miejscowości Graz.

Sportowo pod każdym względem

Stylistyka Peugeota RCZ jest agresywna, ale na pewno rozpoznamy przynależność do francuskiego koncernu. Szczególnie jest to widoczne w przedniej części nadwozia, gdzie widzimy wyłupiaste i mocno zachodzące na boki bi-ksenowowe reflektory. Łączy je chromowana atrapa silnika, przypominająca uśmiech, albo jak kto woli – paszczę lwa. Linia boczna ukazuje typowe coupe z długą maską, niewielkim przedziałem pasażerskim oraz równie długim tyłem. Wzrok przykuwają 19-calowe alufelgi w czarnym odcieniu, na których osadzono opony 235/40. Tył, nawiasem mówiąc najczęściej widywany przez innych użytkowników dróg, charakteryzuje się: wysuwanym spojlerem poprawiającym aerodynamikę auta, szerokością, mocno spłaszczonymi światłami oraz podwójną końcówką układu wydechowego. Całość nadwozia zdobi lakier w przepięknym odcieniu bieli, przełamany kilkoma czarnymi elementami.

Tylko dla dwojga

Od razu po zajrzeniu do środka auta, zaczynamy zastanawiać się, skąd znamy tą deskę rozdzielczą. Otóż bardzo podobną możemy spotkać w kompaktowym Peugeocie 308. Jest mocno pochylona ku dołowi, dzięki czemu wszystko znajduje się pod ręką, a to daje możliwość intuicyjnej obsługi. Na samej górze usytuowano 6,5-calowy wyświetlacz od radia i nawigacji, który składany jest automatycznie. Sportowym akcentem konsoli środkowej jest sporych rozmiarów analogowy zegarek o ciekawej strukturze cyferblatu.

Kolejnym akcentem są czytelne i przejrzyste zegary, posiadające białe podświetlenie, które nie tylko nie męczą naszych oczu, ale również przypadną do gustu osobom lubiącym sportowy charakter.

Fotele – kubełkowe, pokryte skórą i posiadające zintegrowane zagłówki. Bardzo dokładnie otulają nasze ciało, nie pozwalając na zbędne ruchy podczas szybkiej jazdy po zakrętach. Przestrzeni z przodu jest pod dostatkiem, aby zając wygodną i pewną pozycję. Dużo gorzej jest z tyłu. W mocno wyprofilowanych dwóch siedziskach z trudnością mieści się nawet fotelik dziecięcy.

Jako że Peugeot RCZ jest rasowym sportowcem, zastanawiałem się, czy poruszać kwestię bagażnika, lecz po zajrzeniu do niego zostałem bardzo miło zaskoczony. Przestrzeń bagażowa posiada całkowicie płaską podłogę, oferując ponadto aż 321 litrów. Owszem, może nie jest do końca praktyczny przez wysoki próg załadunkowy , ale jak na auto tej klasy imponuje swoją pojemnością.

W sam raz

Nasz testowy egzemplarz posiadał pod maską najmocniejszą jednostkę napędową, czyli turbodoładowaną benzynę o pojemności 1,6 i mocy 200 KM. Auto bez wątpienia jest typowo sportowego charakteru, choć jego masa zbliża się niebezpiecznie do 1300 kg. Jednak mimo ociężałego nadwozia, RCZ żwawo rozpędza się do pierwszej setki – zajmuje mu to równe 7,5 sekundy. Maksymalnie możemy osiągnąć 240 km/h. Może na ekranie monitora nie wygląda to powalająco, ale w rzeczywistości siedząc w aucie, nasze odczucia są zupełnie odmienne i ciągle marzymy o wciskaniu gazu do oporu. Dodatkowym atutem jest piękny dźwięk wydobywający się z podwójnego układu wydechowego.

Napęd przekazywany jest na przednie koła za pomocą rewelacyjnej, sześciobiegowej, manualnej skrzyni biegów. Skrzynia jaką mamy w RCZ jest zupełnie niepodobna do tych spotykanych w innych autach marki Peugeot. Jest niesamowicie precyzyjna, a poszczególne przełożenia są tak dopasowane, aby na chwilę kierowca nie odczuwał żadnej zadyszki silnika podczas jazdy. Biegi praktycznie same wpadają w wytyczone miejsce i powiem Wam szczerze, że już dawno z tak dobrą manualną skrzynią biegów nie miałem do czynienia.

Układ kierowniczy posiada sportowy charakter, który odczuwamy podczas wydawania poleceń za pomocą, dość sporej jak na auto tej klasy, kierownicy. Jakikolwiek ruch kierownicą jest wykonywany natychmiast bez żadnego sprzeciwu.

Jeśli szukasz komfortu, z jakiego słyną auta francuskie, to wsiadając do RCZ niestety mocno się rozczarujesz. Zawieszenie jest zestrojone twardo i jeszcze raz twardo. Wrażenie to potęgują również niskoprofilowe, 19-calowe alufelgi. To wszystko sprawia, że podróż Peugeotem RCZ jest tylko dla amatorów adrenaliny. Auto niczym przyklejone do asfaltu „połyka” zakręty, nie stwarzając przy tym żadnych niebezpiecznych sytuacji.

Spalanie

Osiągi nie pociągają za sobą dużego zużycia paliwa. Auto w mieście zaspokaja się 9,2 litrami benzyny bezołowiowej, natomiast w trasie spalanie potrafi spaść nawet do 6,3 litrów. Średnio podczas tygodniowego testu Peugeot RCZ, mimo mojej ciężkiej prawej stopy, średnio zużywał 7,7 litrów na każde 100 kilometrów. Dzięki temu na 55 litrach istnieje możliwość przejechania około 714 kilometrów na jednym baku. Trzeba przyznać, że jest to bardzo dobry wynik zważywszy na charakter auta.

Za rozsądną cenę

Peugeot RCZ jest naprawdę typowo sportowym samochodem, który na pewno dostarczy nam wiele przyjemności i radości z jazdy przy umiarkowanym apetycie na paliwo. Stylistyka auta powoduje, że na pewno nie przejedziemy ulicami naszego miasta bez zwrócenia na siebie uwagi. To wszystko francuski koncern wycenił na około 150 tys. zł za wersję dziś prezentowaną co trzeba uznać za rozsądną cenę jak za samochód dający niesamowitą frajdę z jazdy.

Plusy
+ Osiągi
+ Stylistyka nadwozia
+ Bagażnik
+ Spalanie
+ Cena

Minusy
- Zbyt duża kierownica
- Bezsensowne pseudo tylne miejsca

Dane techniczne:
Pojemność silnika: 1598 ccm benzyna (turbo)
Moc: 200 KM przy 5800 obr./min
Moment obr.: 275 Nm przy 1700 obr./min
Skrzynia biegów: 6 biegowa, manualna

Napęd: przedni

0-100km/h: 7,5 sek.
Vmaks: 240 km/h
Zużycie paliwa: 8,8/5,6/6,7 (9,2/6,3/7,7 w teście) (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 55 litrów
Teoretyczny zasięg: 714 kilometrów
Wymiary: 4287/1845/1362 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1297 kg
Ładowność: 483 kg
Pojemność bagażnika: 321/(639) l (po rozłożeniu siedzeń)
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 2/4
Emisja CO2 : 155 g/km
Gwarancja mechaniczna: 2 lata
Okresy międzyprzeglądowe co: według wskazań komputera
Opony: 235/40 R19

Cena: 148 130 zł (wersja testowana)

Źródło: autotesty.com.pl

fot.Artur Ławnik

Wypowiedz się

Musiszsię zalogować aby dodać komentarz.