Ratuj Głuszca
Peugeot RCZ

Francja słynie z wielu rzeczy. Croissanty zna cały świat, Paryż to ulubione miejsce zakochanych Amerykanów, a wieża Eiffela jest jednym z symboli Europy. Francuskie samochody to również znany i powszechny temat. Peugeot i Citroen to bardzo rozpoznawalne marki – również w naszym kraju. Ten pierwszy jednak zrobił całkiem niedawno coś szalonego.

Każdy samochód przed wejściem do produkcji przechodzi przez wiele etapów. Oprócz designerów z przeogromną wyobraźnią, nad sztalugami i ogromnymi stołami ze zwojami papierów, stoją kierownicy finansowi. Decydują, czy takie auto ma w ogóle rację bytu i czy warto na niego poświęcać niezwykle cenne czas i energię. Nie wierzę, że projektowanie Peugeota RCZ obyło się bez kłótni i ogromnych kompromisów ze strony księgowych.

Efekt to zjawiskowe auto, które na naszych drogach jest niezłym rodzynkiem. Statystyki sprzedaży mówią o całkiem sporej ilości sprzedanych egzemplarzy w Polsce, ale napotkanie RCZ-a można uznać za nie lada wyczynem. Ten Peugeot to świetnie wyglądające coupe. Ma bardzo dobre proporcje – odpowiednio długą maskę i bagażnik, jest szerokie, a charakterystyczne pałąki dodają mu sportowego charakteru. Trzeba tu też wspomnieć o czymś, czego innego auta nie mają. To bardzo oryginalny dach oraz tylna szyba, które są pofalowane w sposób przypominający dwa garby.

Oprócz funkcji czysto designerskiej, mają one za zadanie dać siedzącym z tyłu trochę dodatkowego miejsca nad głową. Bardzo mądrze. Szkoda jednak, że przy okazji zapomniano o ich nogach. Przednie fotele nie zbyt skore do podsuwania się. Przez nie mogą cierpieć nie tylko siedzący z tyłu, ale też niżsi kierowcy – maksymalne podsunięcie siedzenia jest optymalne dla osób, które mają co najmniej 170cm.

To jednak chyba jedyny mankament wnętrza. Reszta jest naprawdę świetna. Wykonanie, sportowe szwy, dobrze wyglądające i wyprofilowane fotele, odpowiedniej grubości i wielkości kierownica – cały ten zestaw składa się na naprawdę udany środek Peugeota. Co prawda z wyglądu bardzo wyraźnie przypomina te z rodzinnego 308, ale to raczej nie wada, biorąc pod uwagę fakt, iż również tam prezentuje się ono całkiem okazale.

Na dodatek jest kilka po prostu fajnych smaczków, na które warto zwrócić uwagę. Zaczynając od foteli – mniej więcej na wysokości głowy mają odciśnięte w skórze logo Peugeota. Może nie jest to koń z Maranello, ale dodaje wnętrzu uroku. Kolejnym miłym dodatkiem jest analogowy zegarek – niby nic wielkiego, ale po prostu wygląda i pasuje tam. Jeśli spojrzymy na dół spłaszczonej w tym miejscu kierownicy, zobaczymy srebrną wstawkę z napisem RCZ.

Zaznajomiliśmy się już z wyglądem. Czas na silnik i prowadzenie. Testowany egzemplarz miał pod maską 200-konny silnik benzynowy. Moc robi wrażenie choćby z tego względu, że wyciśnięto ją z pojemności jedynie 1.6. Do 100km/h rozpędzi nas w 7,5 sekund, więc nie należy do tych, które lubią się ociągać. Osiągi jednak osiągami, ale ekonomika to też całkiem istotny temat. W trybie mieszanym RCZ spalił 8,5l/100km, a w trasie, która nie była wyścigiem, ale przepisową jazdą – jedynie 0,2l/100km więcej, niż przewiduje producent, czyli dokładnie 5,8l/100km. Oprócz tego, silnik jest całkiem elastyczny. Wciśnięcie gazu nawet na trochę zbyt wysokim biegu, pozwala autu żwawo ruszyć do przodu.

Będąc w temacie elastyczności, trzeba poświęcić parę chwil skrzyni biegów. Jest znakomita. Nie mamy wrażenia mieszania w gęstej zupie. Zamiast tego jest pewność wrzuconego biegu i czysta przyjemność z sięgania po lewarek. Małe uwagi można mieć jedynie do długości jego skoku – mógłby być odrobinę krótszy.

Po zachwytach nad wieloma zaletami RCZ, przyszedł czas na szklankę zimnej wody. Przechodzimy do prowadzenia. Na wstępie musze jednak zaznaczyć, że auto było testowane na oponach zimowych, które mogły mieć negatywny wpływ na wrażenia z jazdy. Sami już widzicie, do czego to zmierza. RCZ przez większość czasu prowadzi się pewnie – tak samo w mieście, jak i poza nim. Jeśli jednak weźmiemy go na krętą drogę, na szybką przejażdżkę, zauważymy, że brakuje 100% pewności. Mamy 99% – to miażdżący wynik, ale niestety ten 1% da się odczuć.

Podsumowując. Peugeot RCZ to jedno najlepszych aut tego francuskiego producenta, jakim ostatnio miałem okazję jeździć. Daje ogromną przyjemność z jazdy, kierowca może czuć się naprawdę wyjątkowo, a przechodnie mają co podziwiać w drodze do celu. Czy jest to samochód dla każdego? Może nie do końca. Te osoby, które jednak potrafią pójść na pewien kompromis i zrezygnować z kompletu pasażerów na rzecz jednego, będą zachwyceni. Polecam? Jak najbardziej.

To mi się spodobało:
+ wyjątkowa stylistyka
+ dobre osiągi
+ duża radość z jazdy

Coś mi jednak nie przypadło do gustu
- układ kierowniczy nie daje miejscami 100% czucia
- niewielki zakres regulacji przednich foteli

Dane techniczne:

Napęd

Rodzaj silnika: benzynowy
Pojemność: 1598 cm3
Typ napędu: przedni
Moc maksymalna: 200 KM (przy 5800 obr/min)
Maks. moment obr.: 255 Nm (1700 obr/min)
Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna

Nadwozie

Długość / Szerokość / Wysokość: 4287 / 1845 / 1362 mm
Pojemność bagażnika w litrach: 321 / 639
Masa własna: 1297 kg
Ładowność: 483 kg
Rozstaw osi: 2596 mm

Dane eksploatacyjne producenta

Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 7.5 s
Prędkość maksymalna: 235 km/h
Zużycie paliwa – trasa: 5.6 l/100km
Zużycie paliwa – miasto: 9.1 l/100km
Zużycie paliwa – cykl mieszany: 6.9 l/100km
Pojemność zbiornika paliwa: 55 litrów
Emisja CO2 [g/km]: 159

Cena testowanego egzemplarza: ok 130 000 zł

Autor: Mateusz Pietruszka
Zdjęcia: Peugeot Polska

Komentarzy: 4 w artykule: ”Peugeot RCZ 1.6 THP 200KM – uwodzicielski”

  1. ヴィトン の新作 長財布…

    ‚Spensa quick to work with dispensa. that would consult excuse, As through the north american slang title „their painful, mostly needed somebody can get located in another woman’s route or to commits another mpreferWey „ese, Wey is commonly detecte…

  2. csgo skins and prices…

    Regards for sharing this well put together webpage.|…

  3. COUNTERSTRIKE pisze:

    COUNTERSTRIKE…

    You’re a very helpful internet site; couldn’t make it without ya!…

  4. NBA2K16 pisze:

    NBA2K16…

    Passion the website– extremely user friendly and lots to see!…

Wypowiedz się

Musiszsię zalogować aby dodać komentarz.