Ratuj Głuszca
nissan-micra

Nowy Nissan Micra. Oszczędny i ekologiczny, będący w harmonii z miastem, przestronny i komfortowy. Takie zapewnienia daje nam producent chcąc sprzedać najmniejsze auto w swojej gamie. Czy to prawda, czy może tylko czcze przechwałki służące podwyższeniu sprzedaży za wszelką cenę?  Sprawdziliśmy to, zapraszam na test japońskiego maluszka koloru „Cień Nocy”.

Jadąc po odbiór samochodu do salonu Nissana w Warszawie pełen byłem wątpliwości dotyczących samochodu, przerażał mnie fakt jechania ponad trzystu kilometrów do domu małym, ciasnym, miejskim samochodzikiem w cztery osoby.

Ale samochód całkiem pozytywnie mnie zaskoczył, a mianowicie na tylnej kanapie mogą całkiem wygodnie, oczywiście jak na samochód o tych wymiarach, usiąść dwie osoby, miejsca na nogi jest sporo jeśli na jednym z przednich foteli nie usiądzie ktoś bardzo wysoki. Brak podłokietnika na środku trochę psuł całą wygodę (podłokietnik ma do dyspozycji tylko kierowca). Oczywiście jak się zapewne domyślacie podróż w pięciu robi się niezwykle męcząca. Zaskakująca jest także widoczność – człowiek siedząc w tym samochodzie czuje się trochę jakby siedział w akwarium. Duża powierzchnia szyb oraz duże lusterka sprawiają, że z samochodu widać praktycznie wszystko we wszystkich kierunkach.

Wsiadam i od razu chcę uruchamiać nawigację. No i niestety tutaj spotkał mnie pierwszy zawód związany z tym samochodzikiem, a mianowicie brak gniazdka 12v, które powinno być przecież w każdym samochodzie, nawet miejskim. Widać nie dla każdego jest to takie oczywiste. Musieliśmy więc skorzystać z wbudowanej nawigacji, która niestety nie była po polsku, ale poprowadziła nas nadzwyczaj dobrze, pod sam dom, bez żadnych zmyłek, ani zawieszeń, co działo się w innym z testowanych przez nas Nissanów, mianowicie w X-Trailu.
Nissan Micra wyprodukowany został z myślą o mieście. Nietrudno się tego domyślić patrząc na sylwetkę tego samochodu, która nie pozostawia nam żadnych złudzeń, co do przeznaczenia tego japońskiego malucha. Wygląd auta wydaje się nie być już tak kobiecy w porównaniu do poprzednika, choć, jak twierdzi Nissan, samochód jest przeznaczony głównie dla płci pięknej.

W pokonywaniu zakorkowanych miast pomagają nie tylko małe rozmiary samochodu, ale także bardzo mała średnica zawracania, która wynosi jedyne 4,5 metra. W „miejskim” wyposażeniu dodatkowym jest także asystent parkowania, który jednak nie wykonuje za nas tegoż manewru(tak jak to jest w Volkswagenie). Mierzy jedynie odległość między samochodami korzystając z przednich i tylnych czujników parkowania, a następnie informuje nas czy jest wystarczająco dużo miejsca, aby zaparkować.

Nowa Micra jest od starszej wersji lżejsza o 35 kilogramów. Jest to efektem zmniejszenia wagi wielu podzespołów samochodu, takich jak przednie zawieszenie, układ wydechowy czy nawet zbiornik paliwa, który mieści teraz tylko 41 litrów (starsza wersja miała bak o pojemności 46). Pomimo małego baku zasięg jest dość duży. Według katalogu spalanie na trasie wynosi 4,6l/100km, a w cyklu miejskim aż 6,7l/km (wersja z manualną skrzynią biegów 6,1l/100km). Podczas testu w trasie udało się osiągnąć takie spalanie, jakie podaje katalog, ale niestety w mieście ono nieco wzrosło w stosunku do podanej wartości.

Pod maską znajduje się mały benzynowy trzycylindrowy silniczek o pojemności 1.2, mocy 80KM i momencie obrotowym 110 Nm i jest w zupełności wystarczający do jazdy po zakorkowanych miastach. Jest to niestety jedyna jednostka jaką nam oferuje Nissan do tego samochodu. Jeśli chodzi o skrzynie biegów, to do wyboru mamy 5 biegową manualną oraz automatyczną bezstopniową CVT. Jeśli chodzi o tą drugą, to jazda wygląda trochę jak poruszanie się skuterem – nie słychać, ani nie czuć żadnych zmian biegów.

Samochód ten można zachwalać naprawdę za bardzo wiele aspektów, ale nic nie jest idealne. Najbardziej rzucającym się w oczy minusem obok mało porywającego designu, jest jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza. Plastiki wyglądają na bardzo tanie i są podatne na zarysowania, co niestety po kilku latach eksploatacji może wyglądać tragicznie. Także tkanin obiciowych foteli oraz podsufitki nie ma za co chwalić. Niska jakość tych materiałów jest zapewne efektem niskiej ceny samochodu (cena wersji podstawowej to 38 900, a cena wersji testowej to 49 100). W całym wnętrzu ciekawie wygląda tylko panel sterowania klimatyzacją, którego sterowanie jednak jest mało intuicyjne i w czasie jazdy ustawienie jej może być nieco kłopotliwe.

Kolejnym minusem jest usytuowanie gniazda USB , które znajduje się niebezpiecznie blisko lewej nogi pasażera, ja niestety zwróciłem na to większą uwagę dopiero wtedy gdy straciłem mojego pendriva, który służył mi już od czterech lat. A stało się to w błahy sposób. Kolega w pośpiechu wsiadając do samochodu po prostu kopnął w niego łamiąc na pół. Z drugiej strony patrząc na usytuowanie tegoż wejścia USB trudno się oprzeć wrażeniu, że jest ono tam zamiast gniazdka 12V (o którego braku napisałem wyżej) i jest to minus wielki jak stąd do Honolulu.

Jeśli chodzi o prowadzenie samochodu, to jest ono jak najbardziej poprawne. Na krętych drogach zachowuje się dobrze – nie idealnie, jest to w końcu tylko samochód miejski. No i jak na samochód miejski przystało ma także twarde zawieszenie co sprawia że jazda po wszelkiego rodzaju polskich dziurach i dziurkach jest mało komfortowa.

Podsumowując, można powiedzieć że samochodzik jest bardzo udany. Micra jest naprawdę dobra w tym, do czego została stworzona, czyli w jeździe po mieście. Trzeba jednak przyznać, że w trasie też nie jest najgorzej. Jeśli wystarcza nam prędkość 90 km/h, jest nawet bardzo fajnie, ale gorzej jest jak ostrzej przyspieszymy. Wtedy jest już głośno w samochodzie.

Dane techniczne:

Napęd

Rodzaj silnika: benzynowy
Pojemność: 1198 cm3
Napęd: przód
Moc maksymalna: 80 KM (przy 6000 obr/min)
Maks. moment obr.: 110 Nm (4000 obr/min)
Skrzynia biegów: automatyczna bezstopniowa CVT
Cena : 49 100 zł

Nadwozie
Długość / Szerokość / Wysokość: 3780 / 1675 / 1525 mm
Pojemność bagażnika w litrach: 265 / 605
Masa własna: 940 kg
Rozstaw osi: 2450 mm

Dane eksploatacyjne
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 14,5 s
Prędkość maksymalna: 161 km/h
Zużycie paliwa – trasa: 4,6 l/100km
Zużycie paliwa – miasto: 6,7 l/100km
Zużycie paliwa – cykl mieszany: 5,4 l/100km
Pojemność zbiornika paliwa: 41 litrów
Emisja CO2 [g/km]: 125

Autor: Michał Grabiec
Zdjęcia: Nissan Polska

Wypowiedz się

Musiszsię zalogować aby dodać komentarz.