Ratuj Głuszca
AUDI A1 SPORTBACK TSI20120115_0095

Dziennikarzom zajmującym się tematyką motoryzacyjną firma Audi zaprezentowała nową rodzinę A1. Na początku 2012 roku na rynku pojawi się A1 Sportback. Ten kompaktowy pięciodrzwiowy samochód ma indywidualny, pełen emocji charakter, jest młodzieżowy, sportowy i ekonomiczny. Audi A1 Sportback to pięciodrzwiowe kompaktowe Audi dla młodych ludzi mieszkających w miastach. W stylistyce i lekkiej budowie karoserii nowy model nawiązuje do swojego trzydrzwiowego brata. Światowa premiera Audi A1 zaplanowana jest na tegoroczne targi samochodowe w Genewie. A podstawowa wersja będzie kosztowała 18 tys. Euro.

Audi A1 zapowiadany był już od dwóch lat, kiedy na targach w Tokio w 2007 r. producent pokazał prototyp Metro Project Concept. Kolejną ewolucją był pięciodrzwiowy A1 Sportback, pokazany w 2008 r. na targach w Paryżu.

Jak widać na zdjęciach, wersja produkcyjna mocno przypomina pierwszy model koncepcyjny i to zarówno na zewnątrz, jak i w środku. Producent zapowiada, że początkowo w salonach sprzedaży pojawi się odmiana trzydrzwiowa, a niedługo potem zadebiutuje pięciodrzwiowa odmiana Sportback.

Audi A1 ma na rynku konkurować m.in. z Mini Cooperem, dlatego producent zaoferuje szeroki wachlarz opcji pozwalających na dostosowanie auta do indywidualnych potrzeb klienta.

Długość nadwozia Audi A1 to 3,95 metra, szerokość wynosi 1,74 metra, a wysokość to 1,42 metra. Rozstaw osi to dokładnie 2,47 metra. Takie parametry pozwoliły wygospodarować sporo miejsca wewnątrz, a w bagażniku z podwójnym dnem przewieźć można 267 litrów bagażu. Po złożeniu tylnych foteli przestrzeń bagażowa ma objętość 920 litrów.

Audi A1 pojawi się na rynku z dwoma silnikami Diesla i dwoma benzynowymi, a wszystkie wyposażone będą w turbosprężarkę, bezpośredni wtrysk paliwa i system start-stop.

Podstawową jednostką będzie benzynowy 1.2 TFSI, który generuje 86 KM mocy i 160 Nm momentu obrotowego. W połączeniu z 5-stopniową skrzynią manualną Audi A1 rozpędzi się od 0 do 100 km/h w 12,1 sekundy, a maksymalna prędkość wyniesie 179 km/h. Zużycie paliwa z kolei ma się utrzymać na średnim poziomie 5,1 l/100 km, przy emisji CO2 119 g/km.

Większy silnik benzynowy to 1.4 TFSI, który będzie dysponował mocą 122 KM i 200 Nm momentu obrotowego. Współpracując z 7-stopniową dwusprzęgłową skrzynią S-tronic Audi A1 przyspieszy do „setki” w 9,1 sekundy, osiągając maksymalnie prędkość 200 km/h. Tradycyjna 6-stopniowa skrzynia manualna daje przyspieszenie o 0,1 s gorsze. Zużycie paliwa ma wynieść w tej wersji silnikowej 5,1 l/100 km (skrzynia S-tronic) lub 5,4 l/100 km (skrzynia manualna).

Jeśli chodzi o silniki Diesla, podstawową jednostką będzie 1,6-litrowe TDI o mocy 90 KM i 230 Nm momentu obrotowego, które współpracować będzie z 5-stopniową manualną skrzynią biegów.

Audi oferuje dla A1 Sportback12 kolorów lakierów, wśród nich pomarańczowy Samoa, przeznaczony tylko dla tego modelu. Opcjonalny pakiet S Line nadaje autu jeszcze bardziej sportowy charakter. Bogata jest również oferta akcesoriów. Audi A1 Sportback ma długość 3,95 metra, a rozstaw osi wynosi 2,47 metra– te wymiary są takie same jak w trzydrzwiowym modelu. Szerokość (1,75 m)i wysokość (1,42 m) są większe o sześć milimetrów. Dzięki aerodynamicznej sylwetce wartość CW wynosi 0,32.

A1 Sportback jest seryjnie wyposażone w cztery miejsca, ale na życzenie – bez dopłaty – może być pięciomiejscowe.

Dla A1 Sportback oferowane są trzy silniki benzynowe TFSI i trzy silniki wysokoprężne TDI o mocy od 63 kW (86 KM) do 136 kW (185 KM). Wszystkie jednostki są czterocylindrowe i zbudowane zgodnie z zasadą downsizingu – dużą pojemność zastąpiono doładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa.

Podstawowy silnik benzynowy 1.2 TFSI ma moc 63 kW (86 KM), specjalny system zarządzania temperaturą wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa:

5,1 l na 100 km. Dwa TFSI o pojemności 1.4 litra mają moc 90 kW (122 KM) oraz 136 kW (185 KM). Najmocniejszy silnik benzynowy doładowywany jest przez kompresor oraz turbosprężarkę – efekt: maksymalny moment obrotowy 250 Nm, przyspieszenie od zera do 100 km/h w 7 sekund i prędkość maksymalna 227 km/h.

Silniki TDI – dwa o pojemności 1,6 litra i mocy 66 kW (90 KM) oraz 77 kW (105 KM). Obie wersje z manualną skrzynią biegów zużywają średnio 3,8 litra na 100 km, emisja CO2 – 99 gramów na kilometr. Nieco później pojawi się jednostka 2.0 TDI o mocy 105 kW (143 KM), która przyspiesza A1 Sportback do 100 km/h w 8,5 sekundy, a jej średnie zużycie paliwa wynosi 4,1 litra na 100 km.

1.4 TFSI 90 kW (122 KM) oraz 1.6 TDI 66 kW (90 KM) mogą na życzenie współpracować z siedmiobiegową przekładnią S tronic. W wersji z silnikiem o mocy 136 kW (185 KM) S tronic należy do wyposażenia seryjnego.

Również w dziedzinie obsługi i Infotainment A1 Sportback wyposażone jest w wiele nowoczesnych rozwiązań, m.in. w Audi connect. Przy kombinacji systemu MMI Navigation Plus z telefonem samochodowym Bluetooth .A1 Sportback może łączyć się z Internetem.

Jak zapewnia producent, Audi A1, pomimo posiadania stalowej struktury, jest najlżejszym samochodem klasy premium, ważąc zaledwie 1 045 kg. Podstawowa wersja nowego modelu kosztować ma od około 16 tys. euro.

Światowa premiera Audi A1 zaplanowana jest na tegoroczne targi samochodowe w Genewie.

Michał Żbikowski

Autor wpisu: pw

Wypowiedz się

Musiszsię zalogować aby dodać komentarz.