Ratuj Głuszca
Audi R8 5.2 FSI quattro/Detail

Kto był pionierem w rozwoju technologii produkcyjnej opartej na wykorzystaniu lekkich materiałów? Czy w przyszłości samochody będą tak lekkie jak zabawki? Odwiedzenie wystawy „Lekkie jak piórko”, odpowie na te i inne pytania.

Wycieczka do Audi museum mobile oraz linii produkcyjnej modelu TT, to jedyna w swoim rodzaju szansa spojrzenia w świat produkcji samochodów, tworzonych z wykorzystaniem lekkich materiałów.

Technologia ta ma w Audi długą tradycję. Ponad 100 lat temu, August Horch w samochodzie Horch Tonneau (1903 r.), zamontował skrzynię wału korbowego oraz obudowę skrzyni biegów ze stopów metali lekkich. Zamiast ciężkiego łańcucha, do przenoszenia mocy silnika na tylną oś posłużył lekki wał przegubowy. Podczas 30 minutowego zwiedzanie kompleksu Audi museum mobile można obejrzeć te oraz inne kamienie milowe, podkreślające kompetencje marki z czterema pierścieniami, w dziedzinie budowania samochodów z lekkich materiałów.

W świetle jupiterów stoją tam również Wanderer W8 (1923 r.), DKW F1 (1932 r.) z pełną drewnianą karoserią oraz Audi Typ M (1925 r.), którego waga została znacznie zredukowana, poprzez zastosowanie komponentów aluminiowych.

Przechodząc do działu Motorsport, zwiedzający zatrzymają się na dłuższą chwilę przy Auto Union Bergrennwagen Typ C/D (1939 r.), które w latach wielkich wyścigów, pomiędzy rokiem 1934 a 1939, 18 razy zwyciężyło w 23 wyścigach górskich. Na szczyt wyniosła wówczas ten ważący 750 kilogramów samochód właśnie koncepcja lekkiej konstrukcji. W samochodach wyścigowych masa netto pojazdu nie mogła być większa niż 750 kg., to dało impuls dla stworzenia lekkiej konstrukcji Auto Union Bergrennwagen.

Za powrót do epoki nowożytnej odpowiedzialne są pod koniec zwiedzania pojazdy: Audi 80 (1974 r.), będący o 100 kg lżejszy od swojego poprzednika F103, Audi Sport quattro (1984 r.), którego duże części karoserii zostały wykonane z tworzywa sztucznego, oraz wykonany z aluminium Audi Space Frame (ASF), tworzący podwaliny sukcesu Audi A8 (1994 r.).

Ekskluzywny wgląd w produkcję samochodów z użyciem lekkich materiałów oferuje zwiedzenie działu produkcji modelu TT. Wycieczka nawiązuje do historii technologii produkcji pojazdów z użyciem lekkich materiałów, ukazując w jaki sposób kompetencja ta wraz z zapoczątkowaniem rozwoju sposobu budowania Audi Space Frame (ASF) znajduje odzwierciedlenie w całej historii firmy. Największym wzorem w tworzeniu samochodów z lekkich materiałów jest przyroda, która korzysta tylko z takiej ilości materiału na ile jest to potrzebne.
Na przykładzie progów w modelu TT zaprezentowano, co tak naprawdę znaczy ASF. Są one puste, od wewnątrz połączone pasmami, przypominając tym samym ludzki szkielet.

Zwiedzania produkcji modelu TT to także prezentacja pierwszej w historii innowacyjnej kombinacji aluminium i stali. Te dwa materiały rozszerzają się podczas ogrzewania w różnym stopniu, w związku z czym łączenie ich było kilka lat temu niemal niemożliwe. Innowacyjna hybrydowa konstrukcja ASF modelu TT umożliwiła wyjątkowe połączenie tych dwóch materiałów.

Nowe technologie oznaczają nowe wyzwania dla produkcji. Na przykładzie nitowania, klejonych szwów oraz klejących jak i samoformujących śrub (tzw. śruby flow-drill), podczas zwiedzania produkcji modelu TT, wyjaśnia się co w przypadku Audi oznacza technologia produkcyjna z użyciem lekkich materiałów. Ekskluzywne zwiedzanie prezentuje również przyszłość, pokazując jakie technologie łączenia oraz zespalania materiałów używane są w produkcji samochodów jutra.

Od końca marca 2012 roku w Audi museum mobile w Ingolstadt dla publiczności otwarta zostanie specjalna wystawa na temat technologii produkcyjnej z użyciem lekkich materiałów oraz zwiedzanie tematyczne „Lekkie jak piórko”.

Źródło: mototarget.pl

Wypowiedz się

Musiszsię zalogować aby dodać komentarz.