Ratuj Głuszca
audi

Sportowy model Audi – R8, jest teraz jeszcze bardziej atrakcyjny i dynamiczny. Audi R8 V10 plus to nowy flagowy model serii R8, w którym moc przenoszona jest na koła przy pomocy zupełnie nowej siedmiostopniowej skrzyni biegów S tronic. Diodowe reflektory i nowe tylne kierunkowskazy ze zdynamizowanym sposobem sygnalizacji, są elementem seryjnego wyposażenia wszystkich wersji.

* Prezentacja nowego Audi z rodziny R8 z wieloma zmodernizowanymi detalami

* Model flagowy, Audi R8 V10 plus, z nową siedmiobiegową skrzynią biegów S tronic we wszystkich wersjach

* Diodowe reflektory i kierunkowskazy ze zdynamizowanym sposobem sygnalizowania w wyposażeniu seryjnym

Audi R8, o długości 4,44 m, 1,90 m szerokości i jedynie 1,25 m (Spyder: 1,24 m) wysokości, stworzone i wyprodukowane przez quattro GmbH, jest już gotowe by wyjechać na drogi. Nowe detale nadają jego stylistyce jeszcze więcej dynamiki.

Osłona chłodnicy Singleframe z ukośnie ściętymi górnymi rogami posiada czarną, lakierowaną na wysoki połysk kratownicę, a w wersji V10 jej poziome pręty zdobią chromowane nakładki. Nowy jest również zderzak, a każdy z wlotów powietrza ma po trzy poziome wzmocnienia. Opcjonalnie dostępny spoiler zderzaka przedniego, wykonano z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP). W nowym R8 V10 plus, spoiler jest montowany standardowo.

Do wyposażenia seryjnego wszystkich wersji Audi R8 należą teraz również reflektory diodowe z zastosowaną w nich nową technologią. Diody świateł drogowych i świateł mijania umieszczono powyżej oraz poniżej pasa świateł do jazdy w dzień, które dzięki zaprogramowaniu nowej funkcji spełniają również rolę kierunkowskazu.

Statyczne światła doświetlania zakrętu są zintegrowane z reflektorami.
W nowym flagowym modelu R8 V10 plus, obudowa bocznych lusterek, a w wersji coupé również boczne pionowe wloty powietrza sideblades, wykonano z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym. W wersji z dziesięciocylindrowym silnikiem wloty są bardziej wysunięte niż w wersji z silnikiem V8 i posiadają charakterystycznie wyglądające krawędzie. Drobnym zmianom poddano również progi. Listwy wentylacyjne przy tylnej szybie w modelu R8 V10 Coupé utrzymano w stylistyce matowego aluminium (w modelu R8 V8 Coupé i R8 V10 plus – w matowej czerni). Na życzenie, komora silnika może być podświetlana przy pomocy diod. W przypadku modelu R8 V10 plus, podświetlenie wraz z częściową obudową zespołu silnikowego wykonaną z tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym, jest elementem wyposażenia standardowego.

Tył Audi R8 zdominowały diodowe światła. Innowacją wprowadzoną przez Audi jest, umieszczony przy dolnej krawędzi tylnych świateł, kierunkowskaz ze zdynamizowanym sposobem sygnalizowania – sygnał świetlny przebiega zawsze od środka na zewnątrz, w kierunku skręcania. Nad miejscem tylnej tablicy rejestracyjnej, które w Audi R8 V10 jest czarne i lakierowane na wysoki połysk, umieszczono nowy emblemat – logo Audi Sport: literę „R“, znajdującą się częściowo na tle czerwonego rombu. Duży dyfuzor, opcjonalnie wykonany z tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym (w wyposażeniu seryjnym Audi R8 V10 plus), jest jakby wypchnięty w górę. Układ wydechowy, niezależnie od montowanego silnika, kończy się dwiema okrągłymi lśniącymi, chromowanymi rurami wydechowymi. W modelu R8 V10 plus maja one kolor czarny.

Audi R8 dostępne jest w dwóch kolorach podstawowych – bieli Ibis i brylantowej czerwieni. Dostępne są także lakiery w czterech odcieniach metalic i w pięciu odcieniach z efektem perłowym lub kryształowym. Jedynie w przypadku Audi R8 V10 plus, oferowany jest dodatkowo lakier matowy. Wloty powietrza sideblades w coupé są dostępne w ośmiu kolorach, a składany dach Audi R8 Spyder dostępny jest w czerni, czerwieni i brązie.

R8 w pełni potwierdza kompetencje Audi w tworzeniu ultralekkich konstrukcji.
Karoseria Audi R8 Audi Space Frame (ASF), wykonana z aluminium, waży w przypadku coupé tylko 210 kg, a w przypadku modelu Spyder – 216 kg. Nieobciążone Audi R8 V8 Coupé z manualną skrzynią biegów, waży jedynie 1 560 kg, a  Audi R8 Spyder – 1 660 kg.

Natomiast Audi R8 V10 plus, które jest dostępne jedynie w wersji coupé, waży  1 570 kg. Regulowane siedzenia kubełkowe, nadwozie z tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym, koła wykonane ze specjalnego lekkiego stopu metalu i elementy podwozia, w tym montowane seryjnie ceramiczne hamulce, a także dodatkowe fragmenty karoserii wykonane z tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym, znacznie przyczyniają się do redukcji ciężaru.

W modelu Audi R8 Spyder, z tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym wykonano też pokrywę skrzyni składanego dachu i elementy jego boków. Elegancki, lekki dach z tkaniny, na stelażu wykonanym w dużym stopniu z aluminium z domieszką magnezu, stanowi zwieńczenie koncepcji lekkiej konstrukcji. Jest on sterowany elektrohydraulicznie, otwiera się i zamyka w ciągu 19 s, również podczas jazdy z prędkością do 50 km/h.
Pomiędzy przedziałem pasażerskim, a komorą silnika znajduje się niezależna od składanego dachu, ogrzewana szyba. Możną ją wysuwać i chować, przy pomocy jednego przycisku. Szyba służy także jako osłona od wiatru. W przypadku niebezpieczeństwa dachowania auta wyskakują w górę dwa, umieszczone za siedzeniami i napięte przy pomocy sprężyn, wytrzymałe profile.

Podobnie jak w samochodach wyścigowych, aerodynamika Audi R8 została zorientowana na zrywność. Pod podwoziem znajduje się pięć dysz NACA, a w przedniej części dwa dyfuzory, które razem podwyższają zryw przedniej osi. Współczynnik cW, w zależności od typu silnika i rodzaju karoserii, wynosi 0,35 lub 0,36. Powierzchnia czołowa to 1,99 m2.

Silniki składane są ręcznie. Jednostka V8 o pojemności skokowej 4 163 cm3 i silnik V10, posiadający pojemność skokową 5 204 cm3, to fascynujące wolnossące jednostki napędowe wysokiej mocy. Nowa, siedmiobiegowa skrzynia S tronic, wydatnie przyczynia się do zmniejszenia emisji CO2 nawet do 22 gramów i skraca czas przyspieszenia od zera do 100 km/h o trzy dziesiąte sekundy. Oba silniki są zwarte i stosunkowo lekkie. Skrzynia korbowodu wykona jest z aluminiowo-krzemowego stopu, a tzw. konstrukcja bedplate nadaje jej dużą sztywność. Sucha miska olejowa pozwala na niższe umiejscowienie silnika. Ciśnieniowa pompa cyrkulacyjna pracuje zależnie od obciążenia, dzięki czemu podwyższa wydajność jednostki napędowej.

Bezpośredni wtrysk benzyny FSI umożliwia wysoką kompresję w stosunku 12,5:1.
Cztery regulowane wałki rozrządu sterują zaworami. Przy niskim obciążeniu i małej prędkości, pokrywy w kanałach dolotowych wprawiają wpływające powietrze w odpowiednią rotację. Układ wydechowy przystosowany jest do niewielkiego podciśnienia. W obu końcowych rurach układu wydechowego znajdują się klapy.
Ich otwarcie podczas gwałtownego dodania gazu sprawia, że auto wydaje jeszcze pełniejszy  dźwięk.
Silnik 4.2 FSI generuje moc 316 kW (430 KM) przy obrotach rzędu 7 900 obr/min., a jego maksymalny moment obrotowy wynosi 430 Nm i jest dostępny w zakresie od 4 500 do 6 000 obr/min. Jednostka ta sprawia, że Audi R8 Coupé ze skrzynią S tronic przyspiesza od zera do 100 km/h w ciągu 4,3 s i rozpędza się dalej, do prędkości maksymalnej wynoszącej 300 km/h (ze skrzynią manualną: 4,6 s i 302 km/h).
W Audi R8 V8 Spyder wartości te wynoszą odpowiednio 4,5 i 4,8 s, a prędkość również 300 km/h. Audi R8 V8 quattro w wersji coupé ze skrzynią S tronic zużywa średnio 12,4 l paliwa na 100 km.
Maksymalny moment obrotowy silnika V10 wynosi 530 Nm przy 6 500 obr/min.

Przy wartości 8 000 obr/min, jednostka generuje moc 386 kW (525 KM). Wał korbowy został skonstruowany z wykorzystaniem technologii Common-Pin, czego wynikiem są zmienne odstępy zapłonu, wynoszące 54 i 90 stopni. Taka konstrukcja łączy w sobie maksymalną sztywność i niewielki ciężar. Jednocześnie nadaje silnikowi V10 jedyny w swoim rodzaju dźwięk, bliski brzmieniu samochodu wyścigowego.
Audi R8 V10 Coupé ze skrzynią S tronic, od zera do 100 km/h przyspiesza w ciągu 3,6 s, a jego prędkość maksymalna wynosi 314 km/h. W przypadku manualnej skrzyni biegów wartości te wynoszą 3,9 s i 316 km/h. Standardowe przyspieszenie Audi R8 V10 Spyder ze skrzynią S tronic osiąga w czasie 3,8 s, a jego prędkość maksymalna wynosi 311 km/h (ze skrzynią manualną: 4,1 s i 313 km/h). Zużycie paliwa Audi R8 V10 Coupé wynosi średnio 13,1 l na 100 km.

Nowym modelem flagowym serii jest Audi R8 V10 plus. Generuje on moc 404 kW (550 KM), jego maksymalny moment obrotowy wynosi 540 Nm przy 6 500 obr/min.
Ze skrzynią S tronic, Audi R8 V10 plus, dostępne tylko w wersji coupé, przyspiesza od zera do 100 km/h w 3,5 s i osiąga prędkość maksymalną 317 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosi 12,9 l na 100 km. W wersji z manualną skrzynią biegów, wartości te wynoszą odpowiednio 3,8 s, 319 km/h i 14,9 l.
Nowa wersja Audi R8 może być wyposażona w jedną z dwóch oferowanych skrzyń biegów. Sześciobiegowa skrzynia manualna, której dźwignię umieszczono w prowadnicy ze stali szlachetnej jest standardowym elementem wyposażenia aut z silnikiem V8. W przypadku modeli z silnikiem V10 jest ona montowana na życzenie.

W nowej siedmiostopniowej skrzyni S tronic – dostępnej w opcji w autach z silnikiem V8 i montowanej seryjnie w modelach z silnikiem V10 – biegi są sportowo zestrojone blisko siebie. Ostatni bieg ma najszerszy zakres. Kierowca może obsługiwać wyposażoną w dwa sprzęgła przekładnię albo za pomocą tradycyjnej dźwigni zmiany biegów, albo przy pomocy łopatek umieszczonych przy kierownicy. Alternatywnie może użyć trybu sportowego. Naciśnięcie przycisku uruchamia funkcję Launch control, zapewniającą start na podwyższonych obrotach z minimalnym poślizgiem opon.

Nowa siedmiostopniowa skrzynia S tronic, zaprojektowana w układzie trzech wałów, ma mniej niż 60 cm długości. Stanowiące nowość dwa sprzęgła wielopłytkowe, ułożone jedno za drugim, obsługują dwie niezależne od siebie części skrzyni.
Bezpośrednie przełączanie biegów możliwe jest dzięki naprzemiennemu otwieraniu i zamykaniu sprzęgieł. Przebiega ono w setnych ułamkach sekundy, prawie bez przerywania siły ciągu, tak dynamicznie, płynnie i komfortowo, że ledwo się je zauważa.

Wał napędowy prowadzi z siedmiobiegowej skrzyni S tronic, przez skrzynię korbowodu silnika aż do przedniej osi. Tam sprzęgło wiskotyczne przejmuje funkcję podziału momentu obrotowego. Podczas zwykłej jazdy kieruje ono ok. 15 procent momentu na oś przednią. Gdy tylne koła zaczynają buksować, na przednie koła kierowane jest dodatkowo maksymalnie 15 procent. Na tylnej osi pracuje mechaniczny dyferencjał. Podział obciążenia w tyle auta idealnie współgra z koncepcją silnika umieszczonego centralnie. Podział momentu obrotowego między tylną i przednią osią wynosi 43:57 (przód : tył), z niewielkimi różnicami w poszczególnych wariantach.

Przy budowie podwozia tego wysokiej klasy auta sportowego, wykorzystano technologie stosowane w sportach motorowych. Każde koło posiada podwójne trójkątne wahacze stabilizacyjne, wykute z aluminium. W Audi R8 V10 plus, sprężyny i amortyzatory starannie wyregulowano względem siebie oraz odpowiednio dopasowano wartości ugięcia przedniej osi. Adaptacyjny system amortyzacji Audi magnetic ride, stanowi element wyposażenia seryjnego R8 V10, a w modelach z silnikiem V8 dostępny jest opcjonalnie. Posiada on tryb normalny i sportowy. Wspomaganie kierownicy zapewnia bardzo zróżnicowaną, delikatną reakcję i działa w sposób bezpośredni, zgodny ze sportowym duchem auta.

Zmodernizowane Audi R8 jeździ na dużych kołach. W wariantach z silnikiem V8, koła montowane seryjnie mają następujące rozmiary:  8,5 J x 18 z przodu i 10,5 J x 18 z tyłu. Opony są w rozmiarze, odpowiednio 235/40 i 285/35. W wariantach z silnikiem V10, Audi montuje koła dziewiętnastocalowe o szerokości 8,5 i 11 cali; opony zastosowano odpowiednio 235/35 i 295/30. Opcjonalnie dostępne są koła o szczególnie atrakcyjnej stylistyce – z wysokim połyskiem, w kolorze tytanu lub (w przypadku Audi R8 V10 plus) w lśniącej czerni.
Stalowe tarcze hamulcowe w tym superszybkim aucie sportowym są wentylowane od środka, mają otwory i połączone są przy pomocy trzpieni z aluminiowymi tarczami nośnymi. Nowe tarcze w stylistyce Wave – ich kontury zewnętrzne mają kształt fali – są lżejsze o około dwa kilogramy w porównaniu z tradycyjnymi tarczami okrągłymi o tych samych wymiarach. Aluminiowe zaciski hamulcowe pracują za pomocą ośmiu tłoków przy każdym z przednich kół, a przy tylnych kołach – za pomocą czterech.

W opcji z dziewiętnastocalowymi kołami, Audi montuje na życzenie ceramiczne tarcze hamulcowe wzmocnione włóknem węglowym (element seryjny w Audi R8 V10 plus). Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC posiada jeden tryb sportowy i można go całkowicie dezaktywować.
Audi R8 to samochód sportowy, a jednocześnie praktyczny. Przedni bagażnik ma pojemność 100 l, a w wersji coupé kierowca ma do dyspozycji dodatkowe 90 l za siedzeniami. Duży rozstaw osi wynoszący 2,65 m sprawia, że auto oferuje dużo przestrzeni. Jego wnętrze oddaje atmosferę sportowego samochodu z luksusowym wyposażeniem. Charakteru wnętrzu nadaje monoposto – duży łuk obiegający kokpit kierowcy. Kierownica ze spłaszczonym od dołu kołem, opcjonalnie może być bardziej wyprofilowana, skórzana i wielofunkcyjna – z nowym emblematem serii R8, który widnieje też na dźwigni zmiany biegów, nakładkach progów, zestawie wskaźników i ekranie startowym komputera pokładowego.
W modelach z silnikiem V8 dostępne są w opcji elektrycznie regulowane sportowe fotele, które w autach z silnikiem V10 należą do wyposażenia seryjnego. Zależnie od wariantu danego modelu, obicia wykonano z Alcantary i skóry lub ze skóry Feinnappa.

W przypadku Audi R8 Spyder specjalny pigment ogranicza ich nagrzewanie w wyniku działania promieni słonecznych. Na życzenie, Audi montuje siedzenia kubełkowe z wyraźnie zaakcentowanymi bokami, zapewniającymi zachowanie odpowiedniej pozycji (seryjnie w Audi R8 V10 plus).
Wiele elementów kokpitu ozdobionych jest lśniącymi delikatnie chromowanymi lub polakierowanymi na czarno listwami. Nieznacznie zmieniono też kształt wskazówek zegarów na tablicy rozdzielczej i drążków przy kierownicy. Konsola środkowa i dźwignia hamulca ręcznego są obszyte skórą. Zdobią je delikatne szwy. W modelach z silnikiem V10, obudowę seryjnie montowanego systemu nawigacji plus również pokryto skórą.
W przypadku obić ze skóry Feinnappa stebnowanej w romby, zarówno siedzenia, jaki i drzwi mają w taki sam sposób stebnowane elementy, a dodatkowo Audi R8 Coupé ma również stebnowaną podsufitkę z Alcantary. Klienci, dla których ważna jest indywidualna stylizacja, mogą wybrać kolor elementów skórzanych z palety różnych barw oraz jedną z dwóch opcji wystroju wnętrza: Carbon Sigma (seryjnie w Audi R8 V10 plus) lub lakier fortepianowy. Ponadto, klient dzięki programowi zindywidualizowanej stylizacji Audi exclusive może wybrać jeden z wielu wariantów stylistycznych, wyposażeniowych i pakietów obić skórzanych.
Audi R8 V10 i Audi R8 V10 plus wyposażone są seryjnie w system nawigacji plus i w system muzyczny Bang & Olufsen. Dodatkowe opcje dla wszystkich wariantów R8 to m. in. asystent świateł drogowych, pakiet schowków, różne zestawy walizek, podłączenie do telefonu komórkowego z mikrofonem przypinanym do pasa bezpieczeństwa oraz asystent parkowania z kamerą monitorującą jazdę do tyłu.
Poddane liftingowi Audi R8 pod koniec roku znajdzie się w rękach europejskich klientów.

Źródło: mototarget.pl

Wypowiedz się

Musiszsię zalogować aby dodać komentarz.