Ratuj Głuszca
chev

Ford Evos Concept debiutujący podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie stanowi bardzo precyzyjny wyraz nowego globalnego języka stylistycznego Forda oraz korzysta z najważniejszych rozwiązań technologicznych, stanowiących przyszłość motoryzacji.

Nowy pojazd koncepcyjny typu fastback wprowadza pierwszą prawdziwie globalną stylistykę Forda oraz przyspiesza wdrożenie planu produktowego firmy – One Ford.

„Ford Evos Concept skupia w sobie trzy kluczowe elementy stanowiące główną część naszej globalnej strategii produktowej One Ford: wyjątkową stylistykę, inteligentne technologie oraz niskie zużycie paliwa” – powiedział Derrick Kuzak, wiceprezes ds. rozwoju globalnych produktów.

Ford Evos Concept nie jest jedynie stylistycznym ćwiczeniem dla projektantów. Samochód ucieleśnia próbę, jaką podjął zespół ds. rozwoju globalnych produktów, aby zaprojektować i stworzyć pojazd, który będzie czymś więcej niż tylko nadwoziem i wnętrzem, czy zespołem funkcji. Zespół ds. badań oraz innowacji, któremu przewodził Paul Mascarenas, miał za zadanie stworzyć Forda Evos Concept w oparciu o technologie, które byłyby równie wizjonerskie, jak stylistyka pojazdu. Wyniki ich prac ukazują sposób, w jaki firma Ford będzie wprowadzać swoje innowacje, takie jak samochodowy system komunikacji SYNC.

Doświadczenia technologiczne etapu tworzenia samochodu mają wpływ na nowy rodzaj interakcji między pojazdem i kierowcą oraz na jego świadomość jazdy. Zagadnienia te wciąż są przedmiotem badań w laboratoriach Forda. Centralną częścią wizji tego pojazdu jest niezakłócona łączność między samochodem a spersonalizowanym zasobem informacji o kierowcy. Korzystając z tych informacji, samochód potrafiłby zapewnić kierowcy te same warunki, jakich doświadcza będąc w domu lub w pracy. Samochód zna kierowcę i automatycznie dopasowuje do jego potrzeb obsługę, prowadzenie oraz działanie pojazdu tak, aby zapewnić wyjątkowe przeżycia z jazdy.

Ford Evos Concept wykorzystuje technologie adaptacyjne, aby na nowo zdefiniować pojęcie przyjemności z jazdy. Obecne technologie wymagają, aby układ podwozia pojazdu dostosowany był do umiejętności oraz gustu szerokiej gamy kierowców poruszających się po typowych drogach. Koncepcja Forda Evos Concept zakłada dostosowanie obsługi oraz wydajności pojazdu do konkretnej drogi, a także uwzględnia to, że każdy kierowca ma indywidualne potrzeby. Poznając nawyki oraz możliwości kierowcy, pojazd potrafi pobrać dane dotyczące trasy oraz pogody pochodzące z zasobu informacji i wykorzystać je do dostosowania układu napędowego, układu kierowniczego, zawieszenia oraz układu hamulcowego. Pozwala to zapewnić optymalną radość z jazdy, bezpieczeństwo oraz komfort. Z racji tego, że pojazd potrafi dostosować się do warunków i zapewnia maksymalną wydajność w zależności do sytuacji, gwarantuje on nową jakość doznań podczas jazdy.

Specjaliści pracujący dla Forda opracowali już rozwiązania ukierunkowane na monitorowanie zdrowia kierowcy, takie jak siedzenie mierzące tętno oraz certyfikowane wnętrza dla alergików. Ford Evos Concept kontroluje stan fizyczny kierowcy oraz jego obciążenie pracą i dostosowuje do tych wskaźników warunki jezdne pojazdu.

„Badania naszej firmy dotyczące zdrowia kierowcy oraz związane z nim technologie ukierunkowane są na zmniejszanie poziomu stresu oraz zwiększanie świadomości sytuacyjnej osoby prowadzącej pojazd” – powiedział Mascarenas. „Kierowcy na całym świecie spędzają za kierownicą coraz więcej czasu, zatem samochód nie powinien być kolejnym czynnikiem stresogennym w ich życiu”.

Najnowocześniejszy, hybrydowy (PHEV) układ napędowy z akumulatorem litowo-jonowym plug-in uzupełnia wizję Forda Evos Concept. Zapewnia on taką samą przyszłościową wydajność oraz niskie zużycie paliwa, co Ford C-MAX Energi, który zadebiutuje w Ameryce Północnej w roku 2012 i w Europie w roku 2013.

Układ napędowy Forda z funkcją przełączania mocy pozwala na jednoczesną pracę silnika elektrycznego oraz spalinowego lub na pracę tylko jednego z nich, co pozwala zwiększyć wydajność. Ten zaawansowany układ napędowy działa zazwyczaj w trybie w pełni elektrycznym, dopóki nie jest konieczne przełączenie trybu na gromadzenie energii pozwalające utrzymać optymalną wydajność paliwową.

Układ napędowy współpracujący ze spersonalizowanym zasobem informacji automatycznie rozpozna kiedy powinien oszczędzać energię i przełączyć się w inny tryb działania, korzystając z danych na temat przewidywanej trasy, możliwych ograniczeń dotyczących emisji dwutlenku węgla oraz aktualnych warunków pogodowych. Ta cecha dodatkowo zwiększy wydajność zaawansowanej technologii napędów hybrydowych PHEV Forda, które pozwalają na przejechanie dystansu powyżej 800 km korzystając z akumulatora oraz silnika. Żaden z pozostałych samochodów z technologią plug-in lub samochodów elektrycznych o zwiększonym zasięgu (EREV) nie oferuje większego zasięgu.

Ford Evos Concept został opracowany jako zapowiedź nowego kierunku stylistycznego Forda. Kluczowe jego elementy pojawią się w następnej generacji pojazdów marki.

„Chcieliśmy, aby Ford Evos Concept był wyraźnym drogowskazem, wskazującym kierunek stylistyczny, w którym podąża Ford. Będą to samochody dające dużą przyjemność z jazdy, wrażenie obcowania z produktem premium, a przede wszystkim zniewalająco piękne!” – powiedział J Mays, wiceprezes grupy oraz szef działu designu Forda.

Aby uzyskać pojazd, który w odpowiedni sposób wprowadzałby nowy język stylistyczny Forda, Evos Concept otrzymał dynamiczną sylwetką nadwozia typu fastback i łączy w sobie wyjątkowy, nowy profil z innowacyjnymi wymiarami. Przykuwające uwagę linie tworzą unikalny, nowy format z czterema drzwiami oraz z miejscem dla czterech osób, który łączy w sobie dynamiczny wygląd oraz zaskakującą praktyczność. Konstrukcja wnętrza zawiera przejrzyste, proste powierzchnie cechujące się muskularnym, atletycznym charakterem, obejmujące smukłą górną częścią deski rozdzielczej, wzbogaconą śmiałymi wycięciami w kształcie trapezu. Z tymi muskularnymi formami kontrastują wyprofilowane powierzchnie wyświetlaczy na kokpicie po obu stronach kierowcy, dostarczające dodatkowych informacji na temat pojazdu oraz systemów audio-informacyjnych.

„Zarówno nadwozie, jak i wnętrze Forda Evos Concept komunikują, że jest to samochód dedykowany kierowcy. Dlatego też każdy, kto zobaczy ten pojazd, będzie natychmiast chciał do niego wsiąść i rozpocząć jazdę” – powiedział Moray Callum, dyrektor oddziału projektowego.
chev1 600x350 Ford Evos na IAA 2011

Źródło: mototarget.pl

Wypowiedz się

Musiszsię zalogować aby dodać komentarz.