Ratuj Głuszca
merc

Laserowe reflektory, asystent pomagający w dobieraniu treści rozrywkowo-informacyjnych, czy nawigacja w formie wyświetlacza HUD. Samochód koncepcyjny BMW Vision ConnectedDrive jasno pokazuje wizję świata, w którym kierowca może inaczej komunikować się z samochodem i jego otoczeniem.

BMW Vision ConnectedDrive to pakiet rozwiązań technologicznych, które już niebawem mogą wzbogacić seryjne konstrukcje BMW.

Światła, które widzą więcej
Dynamic Light Spot to rozwiązanie, które pozwala na kierowanie strumienia światła bezpośrednio na pieszego znajdującego się na drodze, dzięki czemu pieszy będzie dobrze widoczny z większej odległości. Zapewni to większe bezpieczeństwo zarówno jemu, jak i kierowcy samochodu. Oświetlenie „wyszukuje” ludzi dzięki analizie temperatury. BMW planuje również zastąpić oświetlenie tradycyjne laserem. Jedną z cech nowej technologii jest rozmiar poszczególnych punktów świetlnych. Przy długości diody laserowej wynoszącej 10 mikronów (10 µm), jest ona 100 razy mniejsza od najmniejszej prostokątnej diody LED używanej obecnie w reflektorach. Pozwoli to na tworzenie niewielkich i płytkich reflektorów, co z kolei otwiera nową drogę stylistom i projektantom.

Kolejną zaletą światła laserowego, z której BMW zamierza zrobić maksymalny użytek, jest wysoka sprawność energetyczna. Oświetlenie LED generuje 100 lumenów (fotometryczna jednostka mocy światła) na każdy wat pobieranej mocy, podczas gdy dla laserów wartość ta wynosi 170 lumenów na każdy wat mocy elektrycznej. BMW zamierza wykorzystać tę różnicę do podwyższenia ogólnej sprawności swoich samochodów.

Jeszcze dalej niż zasięg nowych świateł będzie sięgał system Local Hazard Warning. System ma za zadanie poinformować o zagrożeniu (nagłe spowolnienie ruchu, wypadek, roboty drogowe) na tyle wcześnie, by zredukować zagrożenie spowodowane zaskoczeniem nagłą zmianą sytuacji.

Asystent informacyjno-rozrywkowy i sterowanie gestem
Współczesne samochody to często centra rozrywkowo-biznesowe. Pojazdy BMW dają możliwość łączenia się z urządzeniami mobilnymi, takimi jak chociażby telefon. Niezliczona liczba aplikacji umożliwia wzbogacenie samochodu o szereg nowych funkcji. Niestety te same aplikacje, połączone z muzyką i radiem, mogą wprowadzać chaos. Rozwiązaniem jest Asystent informacyjno-rozrywkowy.

„Nasz cel przy pracy nad asystentem informacyjno – rozrywkowym jest następujący: przeszukać wszystkie dostępne źródła informacji i rozrywki, filtrując je tak, by znaleźć wszystko, co pasuje do profilu konkretnego kierowcy i przedstawić mu to bez konieczności ruszania palcem przez kierowcę,” mówi Thomas Helbig, menadżer projektu Online Entertainment. Asystent informacyjno-rozrywkowy pełni rolę osobistego sekretarza kierowcy w czasie podróży, podając sugestie dotyczące szeroko pojętej informacji i rozrywki. Sugestie są oparte o preferencje kierowcy i dostępne na drodze możliwości, dzięki czemu są jednocześnie trafne i realistyczne. Rozwiązaniem ułatwiającym sterowanie tym multimedialnym kombajnem, będzie system sterowania za pomocą gestów. „Rozpoznawanie gestów będzie dla użytkowników zupełnie nowym doświadczeniem. Będzie to nowatorska, bardziej emocjonalna metoda kontrolowania pracy systemów samochodu. Sterowanie gestami jest ze swojej natury fascynującym doświadczeniem i może sprawić, że obsługa samochodu stanie się sama w sobie przyjemnością,” zapowiada dr Verena Broy z zespołu opracowującego systemy sterowania i wyświetlania informacji.

Nawigacja w formie wyświetlacza HUD
Zastosowanie wyświetlacza kontaktowo analogowego do prezentowania informacji nawigacji samochodowej może wydatnie pomóc w prowadzeniu samochodu. Jeśli na drodze należy wykonać jakiś manewr, jak skręt na skrzyżowaniu, system nawigacyjny pokaże to nakładając na drogę oznaczenie pasa ruchu, którym należy jechać. Kierowca nie musi porównywać wskazówek z tym, co widzi na drodze, wystarczy że intuicyjnie będzie kierował się tym, co na drodze pokazuje nawigacja. Lepiej poinformowany kierowca, zamiast zastanawiać się nad wyborem drogi, może skoncentrować się na sytuacji drogowej i pewniej prowadzić samochód. Niestety aktualna technologia nie pozwala jeszcze na stworzenie odpowiednio dużego wyświetlacza HUD. „Musimy obecnie opracować rozwiązania technologiczne pozwalające tworzyć bardzo duże powierzchnie wyświetlania informacji i zabudować te rozwiązania w samochodach,” mówi Gunnar Franz, szef rozwoju programu wyświetlaczy przeziernych.

1merc 600x350 ConnectedDrive kierowca dobrze poinformowany

Autor: Michał Łuczyński
Źródło: mototarget.pl

Autor wpisu: ag

Wypowiedz się

Musiszsię zalogować aby dodać komentarz.