Ratuj Głuszca
brak-podgladu-600

Oferta Saaba powiększy się o model 9-3 SportKombi z napędem czterech kół i z większym prześwitem. Debiut auta na polskim rynku planowany jest po wakacjach.

Saab nie zdecydował się do dziś na wprowadzenie do europejskiej oferty SUV-a modelu 9-7. Pojazd ten dostępny jest tylko na rynku amerykańskim. Szwedzki producent nie zamierza jednak oddawać pola bez walki. Debiutujący podczas tegorocznej wystawy w Genewie model 9-3X, będzie rywalizował z nowością Audi – modelem A4 Allroad i z nieco starszym Volvo XC70. Jak wypadnie zatem produkt Saaba z takimi konkurentami? Według zapewnień producenta, model ten ma być kompromisem między autem typu kombi i SUV-em.

 

object2 Saab 9 3X w terenowym przebraniu

 

W porównaniu ze standardową wersją SportKombi z napędem na jedną oś, uterenowiony model otrzymał większy prześwit (o 35 mm), co ułatwi przejeżdżanie po nierównych drogach. Choć samochód został zaprojektowany z myślą o poruszaniu się po szutrowych lub nieutwardzonych drogach, charakter zawieszenia nie wpłynął na właściwości trakcyjne podczas jazdy po asfalcie. Zdaniem Simona Padiana, głównego projektanta firmy Saab: „9-3X to oszczędny i wszechstronny samochód dla tych, którzy nie chcą lub nie potrzebują SUV-a. W dużym uproszczeniu oferujemy but trekkingowy spełniający swoje zadanie, a jednocześnie bardziej komfortowy i stylowy, niż cięższy but do wspinaczki górskiej”.

 

Uterenowiony charakter Saaba rozpoznamy po nowym przednim i tylnym zderzaku, chronionym przez ciemnoszare osłony o ziarnistej fakturze. Ten sam materiał zastosowano do ochrony progów i nadkoli przed błotem lub uderzeniami kamieni w trudniejszym terenie. Inny styl auta podkreślają również matowe, aluminiowe osłony podwozia, z którymi współgrają matowe listwy ozdobne w kolorze aluminium, zamontowane w dolnej części drzwi. Czarne relingi dachowe dostępne są w standardzie, natomiast chromowane należą do wyposażenia dodatkowego. Podwójna końcówka układu wydechowego należy do standardowego wyposażenia wszystkich wersji  silnikowych. Całości dopełniają przednie reflektory przeciwmgielne z chromowaną obwódką a także nowe, szprychowe, 17-calowe obręcze kół ze stopów lekkich.

 

We wnętrzu dostrzeżemy ciemne, metaliczne elementy ozdabiające wykładzinę drzwiową, schowek i dźwignię zmiany biegów. 9-3X wyposażony jest w sportowe fotele z czarną, skórzaną tapicerką i szarymi wstawkami z materiału. Jednocześnie niezależnie od wybranej wersji silnikowej, Saab oferuje 477 litrów pojemności bagażnika. Załadunek bagaży ułatwia dość nisko poprowadzony próg. Po złożeniu tylnych siedzeń, uzyskamy 1331 litrów przestrzeni bagażowej. Oparcie tylnej kanapy dzielone jest w stosunku 60/40 i wyposażone w otwór do przewożenia długich przedmiotów, np. nart. Dodatkowym ułatwieniem jest składane oparcie fotela pasażera z przodu, umożliwiające przewożenie przedmiotów o długości 2,5 m. Praktycznym rozwiązaniem jest także system TwinFloor, ułatwiający pakowanie bagaży. Jednocześnie zapewnia bezpieczeństwo i porządek podczas jazdy. Po pociągnięciu dźwigni środkowa część podłogi podnosi się do góry, dzięki czemu przednia krawędź wchodzi w dwie szczeliny mocujące. W bagażniku znajduje się również dwunastowoltowe gniazdo zasilania (do podłączenia lodówki lub podgrzewacza) oraz oddzielne schowki po obu stronach. Jeden z nich wyposażony jest w stojak na duże butelki.

 

Saab po raz pierwszy połączył silnik wykorzystujący technologię BioPower (spalający bioetanol E85) z napędem na czterech kół XWD (Cross Wheel Drive). Model 9-3X dostępny jest również z dwulitrowym silnikiem benzynowym. Natomiast wysokoprężny silnik 1.9 TTiD oferowany jest tylko w wersji z napędem na przednie koła. Dwulitrowa turbodoładowana jednostka BioPower (210KM/ 300 Nm) współpracuje z 6-biegową przekładnią manualną uzupełnia sportową stylistykę samochodu. W ofercie znajdzie się również dwulitrowy silnik benzynowy o podobnych osiągach. Ta wersja jednostki napędowej dostępna będzie 6-biegową manualną lub automatyczną przekładnią. Silnik wysokoprężny 1.9 TTiD z napędem przedniej osi i z dwustopniowym turbodoładowaniem (180 KM/ 400 Nm) emituje poniżej 145 gram CO2 na kilometr.  Saab w tej wersji także dostępny będzie ze skrzynią manualną lub automatyczną. W przeciwieństwie do innych modeli, ta wersja 9-3X ma podniesione zawieszenie o 20 mm w porównaniu ze zwykłą wersją 9-3 z napędem na przednie koła.

 

W modelu 9-3X wykorzystano nowoczesny system XWD. Jest to aktywny układ przeniesienia napędu, stale rozdzielający moment obrotowy pomiędzy oś przednią i tylną. Niezależnie od warunków układ zapewnia optymalną stabilność i przyczepność samochodu. Rozwiązania mechaniczne obejmują elektronicznie sterowany mechanizm przeniesienia momentu obrotowego (Torque Transfer Device – TTD), który rozdziela moc pomiędzy obie osie. Specjalny zawór zwiększa lub zmniejsza ciśnienie hydrauliczne działające na tarcze sprzęgła olejowego wewnątrz mechanizmu TTD, które stopniowo podłączają lub odłączają tylną oś. Stopień „poślizgu sprzęgła” decyduje o wartości momentu obrotowego przenoszonego na tylne koła. Na tej samej zasadzie działa opcjonalnie oferowany  mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (eLSD) tylnej osi, przenoszący moment obrotowy na koło, które ma większą przyczepność.
 
Pomimo trudności, Saab wprowadza do oferty nowe modele, czego dowodem jest nie tylko 9-3X, ale również przygotowywane nowe generacje wersji 9-3 i 9-5. W gamie szwedzkiej marki ma się również znaleźć pierwszy crossover tej firmy, model 9-4X. 

 

Norbert Szwarc

Foto: Saab
www.auto-news.pl

Autor wpisu: ag

Wypowiedz się

Musiszsię zalogować aby dodać komentarz.