Ratuj Głuszca
brak-podgladu-600

W modelach Lexus serii IS wprowadzono modyfikacje obejmujące między innymi udoskonalone zestawy nagłośnieniowe i nawigacyjne, nowy pakiet wykończenia F-Sport oraz samoblokujący mechanizm różnicowy w wersji IS F. Autor: Marcin Skrzyński, mototarget Źródło: Toyota, fot. Lexus?Modele IS – ( dostępne już w salonach Lexusa )

 

Nowowprowadzony system nawigacyjny Lexusa korzysta z dysku twardego o pojemności 40 GB, co czyni go jednym z najszybciej działających i najdokładniejszych na rynku. Swym zasięgiem obejmuje całą Europę i zawiera informacje o infrastrukturze drogowej każdego z krajów. W nowym systemie udoskonalona została funkcja rozpoznawania poleceń głosowych z czterema dodatkowymi językami – m.in. rosyjskim, a także wprowadzono nowe menu ekranowe w 14 wersjach językowych, w tym pisane cyrylicą.

 

W modelach IS będzie montowany jeden z trzech wzbogaconych o nowe funkcje zestawów nagłośnieniowych: dwa z nich to wysokiej klasy zestawy Lexusa z wbudowanym w deskę rozdzielczą 6-płytowym odtwarzaczem CD, sterowaniem przyciskami w kierownicy i 8 lub 13 głośnikami, zaś trzeci to 14-głośnikowy Mark Levinson® Premium Surround Sound System, perfekcyjnie odtwarzający dźwięk przestrzenny w układzie wielokanałowym 5.1 zapisany na określonego rodzaju płytach CD i DVD.

 

Wszystkie zestawy przygotowane są do odbioru radiowego w systemie cyfrowym DAB, a ponadto wyposażone zostały w złącze USB i gniazda przyłączeniowe audio, pozwalające w pełni kontrolować podłączone do nich przenośne urządzenia, np. odtwarzacze typu iPod, zaś funkcja transmisji strumieniowej umożliwia przesyłanie zapisu dźwiękowego z podłączonego do zastawu telefonu komórkowego Bluetooth. Dodatkowo, korzystając z wchodzącego w skład systemu nawigacyjnego dysku twardego oraz usługi Compact Disc Data Base, radioodtwarzacz Mark Levinson® pozwala tworzyć własne biblioteki nagrań, zawierające do 2000 utworów o łącznej objętości 10 Gb.

 

Pakiet F-Sport

 

Fabrycznie montowany pakiet F-Sport dostępny jest w wersjach z silnikiem diesla lub benzynowym wyposażonych w automatyczną skrzynią biegów. Jego zewnętrznymi atrybutami są między innymi osłona chłodnicy jak w modelu IS F, tylny spojler oraz specjalnie zaprojektowane 18-calowe tarcze kół. Dostępne będą wszystkie wersje kolorystyczne nadwozia IS, z nowowprowadzonym purpurowym Cattleya Purple.

 

Wewnątrz można zauważyć wzięte z modelu IS F siedzenia, kierownicę i dźwignię automatycznej skrzyni biegów. Specjalnie dobraną, czarno-czarną tonację wykończenia kabiny uzupełnia czarna barwa podsufitki i szare przeszycia w tapicerce siedzeń oraz obiciu kierownicy.

 

IS F

 

Napędzany 5-litrowym silnikiem V8, rozwijającym moc ponad 311 kW (423 KM) przy 6600 obr/min oraz moment obrotowy 505 Nm przy 5200 obr/min, w połączeniu z usportowioną, 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów SPDS (Sports Direct Shift) z możliwością sekwencyjnej zmiany biegów, realizowanej za pomocą wychylnych przełączników w kierownicy, ten sportowy sedan Lexusa o ultrawysokich osiągach potrafi rozpędzić się od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,8 sekundy, a jego elektronicznie ograniczona prędkość maksymalna wynosi 270 km/h.

 

W mającym swoją światową premierę na Salonie Frankfurckim 2009 odnowionym IS F wprowadzono szereg istotnych modyfikacji, mających na celu przejście na jeszcze wyższy poziom wygody podróżowania oraz udostępnienie kierowcy niezrównanych wrażeń i możliwości w każdych warunkach jazdy.

 

Wyraźnie większa stabilność i lepsze parametry trakcyjne przy pokonywaniu zakrętów z dużą prędkością, uzyskane dzięki zastosowaniu nowego mechanizmu różnicowego LSD (o zwiększonym tarciu wewnętrznym), w istotny sposób przyczyniają się do poprawienia osiągów IS F.

 

Przystosowany do przeniesienia 505 Nm momentu obrotowego silnika, kompaktowy samoblokujący mechanizm różnicowy typu Torsen w sposób automatyczny przekazuje większą siłę napędową na to tylne koło, które aktualnie zachowuje lepszą przyczepność – np. poruszające się po zewnętrznym łuku zakrętu. W celu zmniejszenia oporów łożysk tocznych oraz oporu wynikającego z gęstnienia oleju w niskich temperaturach, w mechanizmie tym zastosowany jest olej o niskiej lepkości, co przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa. Dodatek modyfikatora tarcia zapobiega zjawisku szczepiania się powierzchni ślizgowych, poprawiając cichobieżność mechanizmu.

 

Podczas testów na torze wyścigowym Fuji, IS F wyposażony w samoblokujący mechanizm różnicowy typu Torsen pokonywał każde okrążenie o dwie sekundy szybciej niż IS F ze zwykłym mechanizmem różnicowym.

 

Podobnie jak pozostałe modele IS, również IS F otrzymał nowy system nawigacyjny z 40-gigabajtowym twardym dyskiem. Ponadto montowany w nim będzie jeden z dwóch wzbogaconych o nowe funkcje zestawów nagłośnieniowych: 13-głośnikowy wysokiej klasy zestaw Lexusa lub 14-głośnikowy Mark Levinson® Premium Surround Sound System.

 

Zmiany tapicerki to między innymi nowa, biała (Fuji White) tonacja wystroju wnętrza i wstawki z niebieskiej skóry w kierownicy. IS F obecnie dostępny będzie z polerowanymi 19-calowymi tarczami kół ze stopu aluminium oraz w jednym z sześciu kolorów nadwozia, z nowym niebieskim mikowym (Ultrasonic Blue Mica).

 

Autor: Marcin Skrzyński, mototarget
Źródło: Toyota, fot. Lexus

Autor wpisu: ag

Wypowiedz się

Musiszsię zalogować aby dodać komentarz.