Ratuj Głuszca
brak-podgladu-600

30 lat, 300 000 pojazdów i BMW M3 Coupé – to najważniejsze punkty tego jubileuszu. Trzydzieści lat od momentu rozpoczęcia produkcji pierwszego modelu seryjnego, firma BMW M GmbH wyprodukowała swoje trzystutysięczne auto.

BMW M3 Coupé w kolorze bieli alpejskiej przekazane zostało nabywcy w Ratyzbonie. To miasto w południowej Bawarii jest również siedzibą zakładów BMW, w których produkowane są te wyczynowe samochody sportowe.

 

Jubileuszowy samochód jest kolejnym ważnym osiągnięciem w pełnej sukcesów historii BMW M GmbH. Nabywców decydujących się na model BMW M nadal rośnie. Jednak radość z jazdy ze znaczkiem „M” nadal pozostaje ekskluzywną przyjemnością. W roku 2007 na pojazdy BMW M GmbH przypadł zaledwie około jeden procent światowej sprzedaży BMW Group.

 

Wielki sukces BMW M GmbH rozpoczęła mała seria. W roku 1978 spółka założona sześć lat wcześniej jako BMW Motorsport GmbH przedstawiła BMW M1, wyścigowy samochód sportowy z umieszczonym centralnie sześciocylindrowym silnikiem rzędowym, który stosowany był w nowo utworzonej serii ProCar i ze względów homologacyjnych produkowany był również w wersji drogowej o mocy 277 KM. Dwuosobowe, legendarne już dziś auto, uhonorowane ostatnio w swoim roku jubileuszowym w Concorso d’Eleganza Villa d’Este 2008 nad jeziorem Como, było wtedy najszybszym seryjnym samochodem sportowym produkcji niemieckiej. Do roku 1981 wyprodukowano 445 egzemplarzy BMW M1, jeden z nich jako Art Car Andy’ego Warhola.

 

Znacznie wyższą liczbę osiągnęły inne modele wprowadzone do programu w roku 1984. Wtedy to ugruntowała się obowiązująca do dziś filozofia BMW M GmbH. Jej celem było stworzenie wyczynowych samochodów przeznaczonych do zwykłego ruchu drogowego. Samochodów o oryginalnej estetyce oraz technologii napędu i zawieszenia, inspirowanej bezpośrednio sportem motorowym. Założenia te doskonale spełniało choćby pierwsze BMW M5 z 6-cylindrowym silnikiem rzędowym o mocy 286 KM. Ze względu na osiągi i do pewnego stopnia niepozorny wygląd, limuzyna cieszyła się wielkim uznaniem kierowców.

 

Dwa lata później kolejny model M z jeszcze większym sukcesem dał początek nowej kategorii pojazdów. BMW M3, poprzednik aktualnej, czwartej generacji tego modelu, robiło furorę zarówno na drogach, jak i torach wyścigowych. Jest najbardziej utytułowanym samochodem turystycznym, jaki kiedykolwiek pojawił się w sporcie motorowym i bardzo szybko uplasował się na szczycie również pod względem komercyjnym. Już pierwsza generacja BMW M3 sprzedała się w ilości ponad 17 tys. egzemplarzy. Obecna generacja oferowana w wersjach BMW M3 Coupé, BMW M3 limuzyna i BMW M3 Cabrio stanowi do dziś lwią część całej sprzedaży BMW M GmbH.

 

W sumie w ciągu pierwszych dziesięciu lat na drogę wyjechało 35 tys. aut ze znaczkiem BMW M. W roku 1994 po raz pierwszy osiągnięto pięciocyfrowe wyniki sprzedaży. Od tamtej pory notowane są coraz to nowe rekordy. Wraz z każdą generacją rosła jednak sprzedaż wszystkich serii BMW M. Samo tylko nowe BMW M3 sprzedało się w pierwszych czterech miesiącach bieżącego roku na całym świecie w ilości ponad 4000 egzemplarzy – i to jeszcze przed wprowadzeniem BMW M3 Cabrio i nowej dwusprzęgłowej skrzyni biegów z układem Drivelogic. Najważniejszym rynkiem zbytu samochodów BMW M GmbH są Stany Zjednoczone; w Europie auta te znajdują nabywców przede wszystkim w Wielkiej Brytanii, Niemczech i Włoszech.

 

Aktualna oferta pojazdów BMW M GmbH obejmuje dziewięć modeli. Samochody napędzane są silnikami, których niepowtarzalna charakterystyka opiera się na koncepcji wysokoobrotowej: 6-cylindrowy silnik rzędowy o mocy 343 KM w BMW Z4 M Roadster i BMW Z4 M Coupé, silniki V10 o mocy 507 KM w BMW M5 i BMW M5 Touring oraz w BMW M6 Coupé i BMW M6 Cabrio. Obydwie jednostki napędowe zwyciężyły w konkursie „International Engine of the Year Awards”, w którym w tym roku nagrodę w swojej kategorii zdobył również nowy silnik V8 o mocy 420 KM napędzający BMW M3.

źródło: BMW
www.auto-news.pl

Autor wpisu: ag

Wypowiedz się

Musiszsię zalogować aby dodać komentarz.