Ratuj Głuszca
brak-podgladu-600

Włoski minister przemysłu, Claudio Scajola potwierdził przejęcie przez koncern Fiata słynnego producenta nadwozi, firmę Carrozzeria Bertone.Fiat ma zainwestować w ciągu najbliższych trzech lat 150 mln euro w firmę, która w ciągu swoich 96 lat istnienia ma w swoim dorobku auta od popularnego VW Polo po Lamborghini Miura. Prezes Fiata Sergio Marchionne powiedział, że jego firma zainteresowana jest wykorzystaniem zakładów Bertone w Turynie do produkcji swoich niszowych modeli.

Nie zdradzono jednak jakie niszowe lub jakiekolwiek modele Fiat chciałby produkować w fabryce Bertone. Wiadomo jedynie, że będą to samochody, które trafią do sprzedaży w Europie i Ameryce Północnej.

Koncern Fiata, który posiada pakiet kontrolny akcji w Grupie Chryslera, planuje przywrócenie na rynku amerykańskim marki Fiat na początku 2011 roku oraz Alfy Romeo pod koniec 2011 roku.

Włoska prasa spekuluje, że już w drugiej połowie 2011 roku, Fiat mógłby wykorzystywać zakłady Bertone do produkcji wszelkiego rodzaju pojazdów, od kabrioletów po duże sedany. Planuje wykorzystać zakłady Bertone do produkcji ponad 10 000 luksusowych sedanów i SUV-ów rocznie.

Rodzina Bertone straciła kontrolę nad swoimi zakładami w lutym 2008 roku, po tym jak zbankrutowały. Niezależne od fabryki biuro projektowe pozostało w rękach rodziny. Obecnie to już drugie podejście Fiata w tej dekadzie mające na celu przejęcie kontroli nad zakładami Bertone. W 2006 roku Fiat rozpoczął negocjacje dążące do wykupu pakietu kontrolnego w firmie. Wtedy włoski koncern miał w planach rozpoczęcie w zakładach Bertone produkcji cabrio-coupe dla Lancii. Jednak z niewyjaśnionych przyczyn, rozmowy między Fiatem a Bertone zakończyły się fiaskiem wiosną 2007 roku. Krótko po tym wydarzeniu, Fiat potwierdził plany produkcji cabrio-coupe, które nazwano Lancia Fulvia.

Założona w listopadzie 1912 roku firma Bertone jest najstarszą włoską firmą produkującą nadwozia na zamówienie. Na koncie ma m. in. projekty tak znanych aut, jak: VW Polo (1975), Fiat X1/9 (1972), Lancia Stratos (1974), Citroen BX (1982), Opel Kadett cabrio (1985), Skoda Favorit (1987), Citroen XM (1989), Opel Astra coupe i cabrio (1999 i 2000). Firma zakończyła wielkoseryjną produkcję w grudniu 2005 roku.

Po redukcji zatrudnienia pod koniec 2007 roku, z 1450 zachowano ok. 1140 miejsc pracy.

źródło: AutoNews.com/Mototarget
www.auto-news.pl

Autor wpisu: ag

Wypowiedz się

Musiszsię zalogować aby dodać komentarz.