Ratuj Głuszca
brak-podgladu-600

Komisja Europejska chce ułatwień w imporcie aut do Polski z Wielkiej Brytanii i umożliwienia zarejestrowania samochodu przystosowanego do ruchu lewostronnego.Komisja Europejska wzywa Polskę do zmian przepisów dotyczących aut importowanych z Wielkiej Brytanii. Zdaniem KE odmowa zarejestrowania auta przystosowanego do ruchu lewostronnego może naruszać unijne dyrektywy. – Czekamy na pełny tekst wezwania Komisji i w ciągu kilku tygodni damy odpowiedź – mówi Mikołaj Karpiński, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury. Zdaniem Karpińskiego na tym etapie trudno przesądzić w jaki sposób resort ustosunkuje się do zarzutów KE oraz jakie ewentualne zmiany w prawie zostaną wprowadzone.

 

Obecnie obowiązujące przepisy nie pozwalają na zarejestrowanie auta z kierownicą po prawej stronie. Nieliczne wyjątki od tej zasady wynikają ze zgody na odstępstwo od warunków technicznych udzielanej przez Ministerstwo Infrastruktury i dotyczą pojazdów o specyficznym charakterze jak chociażby zamiatarki uliczne czy pojazdy zabytkowe sprowadzane z Anglii. – Jeżeli dojdzie do tego, że Polska zostanie zmuszona do zmiany przepisów w sprawie rejestracji aut przystosowanych do ruchu lewostronnego, a więc z kierownicą po prawej stronie, to niestety obniży się poziom bezpieczeństwa na drogach – mówi Kazimierz Zbylut, prezes Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów. Jego zdaniem to kolejny, po zniesieniu pierwszego badania technicznego przy rejestracji aut importowanych, etap liberalizacji przepisów, który ma negatywny wpływ na rynek. Od 22 września weszły w życie przepisy znoszące obowiązek badania technicznego przed pierwszą rejestracją w kraju auta. Obecnie wystarczą do tego zaświadczenia o ważnym przeglądzie z kraju, w którym samochód został zakupiony.- Niedługo będzie można importować do nas dosłownie wszystko i staniemy się skansenem Europy – podkreśla Kazimierz Zbylut.

 

Import aut z Wielkiej Brytanii nasilił się wraz z osłabieniem się notowań funta wobec złotówki w 2008 r. Faktyczna skala tego zjawiska nie jest jednak znana, bo Ministerstwo Finansów nie posiada dokładnych danych o kraju pochodzenia aut z importu. W zbiorczych statystykach import z Anglii figuruje zatem jako auta z Unii, razem ze sprowadzonymi np. z Niemiec. Z różnych szacunków wynika, że do Wielkiej Brytanii wyemigrowało od 2004 r. od 1 do nawet 2 mln Polaków. To właśnie oni w dużej mierze napędzają import aut z Wielkiej Brytanii. Z szacunkowych danych izb celnych wynika, że skala importu wynosi nawet do kilku tysięcy aut miesięcznie. Część z nich po przeróbkach jest rejestrowana, zaś pozostałe są sprowadzane na części.

 

źródło: IBRM Samar/Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów
www.auto-news.pl

Autor wpisu: ag

Wypowiedz się

Musiszsię zalogować aby dodać komentarz.