Ratuj Głuszca
brak-podgladu-600

Choć General Motors jest w najgorszej kondycji od lat, Corvette osiągnęła kolejny kamień milowy w trwającej prawie sześć dekad podróży. Z taśm produkcyjnych zjechał egzemplarz nr 1,500,000.

?object2 1,5 mln Corvette

 

Stało się to 28 maja, ale fakt nie został ujawniony od razu. Podobnie jak Corvette numer jeden (z 1953 roku), 500,000 (1977) i 1,000,000 (1992), egzemplarz nr 1,500,000 jest białym convertible o czerwonym wnętrzu i czarnym dachu.

 

Jeden z najbardziej rozpoznawalnych amerykańskich samochodów sportowych przeszedł długą drogę. Wokół Vette przez lata rodziła się legenda.

 

Pierwsza Corvette była niewątpliwie piękna i to nawet jak na 1953 rok. Wyróżniała ją innowacyjna karoseria z włókna szklanego, ale jako samochód sportowy nie spisywała się najlepiej. Dopiero powolny rozwój i sukcesywnie wprowadzane zmiany umożliwiły jej sukces na tym polu. W latach 1953 – 1962 moc silnika wzrosła ze 150 do 360 koni mechanicznych. Model C1 dla wielu pozostał najpiękniejszą z Corvette.

 

Corvette C2 o przydomku Sting Ray, zadebiutowała w 1963 roku i do dzisiaj jest jednym z najbardziej niezwykłych pojazdów. Niepowtarzalny i prowokujący design w połączeniu z nowym, niezależnym tylnym zawieszeniem przyciągnęły rzesze nowych klientów.

 

Kolejna wersja rozwojowa, model C3, to znów poważny restyling nadwozia, jednak bez istotnych zmian w konstrukcji. Silniki wciąż były bezustannie ulepszane. W latach 80-tych przeszła poważną kurację odchudzającą – model z 1980 był lżejszy od poprzednika o 113 kg. Debiutowała w 1968 i zainteresowanie nią osłabło dopiero wraz z nadejściem roku 1982.

C4 to dla wielu rozczarowanie, dla reszty – zapowiedź nowych czasów. To już całkowite odejście od chromu i splendoru. W zamian za to kierowców cieszyły cyfrowe wskaźniki rodem z filmów Star Trek. Oczywiście Corvette nadal sprzedawała się dobrze. Dość powiedzieć, że wśród C4 jest egzemplarz nr 1,000,000.

 

To, że Vette jest autem sportowym, udowodniła raz na zawsze C5. Zmieniła się cała koncepcja samochodu – na lepsze. Świadczą o tym liczne sukcesy w długodystansowych wyścigach, w tym zwycięstwa w słynnym Le Mans.

 

Sukcesy C5 kontynuuje obecnie sprzedawana C6. Debiutowała w 2005 roku. Przeciwnicy amerykańskich samochodów zarzucają Corvette przestarzałą konstrukcję zawieszenia i silnik, który pali tyle, ile widzi. W prostocie tkwi geniusz, a jeśli chodzi o silnik… Proporcjonalnie do pojemności Corvette spala mniej niż… Honda Civic.

 

A w Le Mans i tak wygra Vette.

 

 

Łukasz Parylak
Źródło: Carscoop/Edmunds.com
Foto: Chevrolet

Autor wpisu: ag

Jeden komentarz :) w artykule: ”1,5 mln Corvette”

  1. nzvmnduowew pisze:

    nzvmnduowew…

    You’ve gotten fantastic info listed here…

Wypowiedz się

Musiszsię zalogować aby dodać komentarz.