Ratuj Głuszca
polska

Pizza, kebab i tradycyjne dania kuchni polskiej – te potrawy najchętniej jemy poza domem. Wciąż niechętnie odwiedzamy lokale serwujące kuchnię egzotyczną – z Indii czy Tajlandii – za to coraz więcej sympatyków zdobywają pizzerie. Ten gastronomiczny obraz Polski wyłania się z badania „Polska na talerzu 2012″, które w marcu 2012 r. przeprowadziło MAKRO Cash & Carry.

Poza domem jemy średnio 33 razy w roku – to wynik wyższy niż w roku 2010 (wtedy lokale gastronomiczne odwiedzaliśmy 28 razy w roku). Na jednorazowy posiłek w restauracji czy barze wydajemy ok. 16 zł. „Poza domem najchętniej stołują się konsumenci do 30. roku życia, to oni są też skłonni wydać na posiłek poza domem najwięcej – zaznacza Ewelina Rzedkowska, menedżer ds. grupy klientów Horeca w MAKRO. – Dla młodych osób posiłek poza domem to najczęściej okazja do spotkania się ze znajomym, osoby starsze traktują to przede wszystkim jako wygodę i oszczędność czasu” – zauważa Rzedkowska.

Co drugi Polak, jedząc poza domem, wybiera lokale serwujące tradycyjną kuchnię polską, natomiast aż 27% z nas decyduje się na miejsca z kuchnią włoską. Najchętniej wybierany typ lokalu to restauracje z obsługą kelnerską i pizzerie (23%). I to właśnie pizza dla prawie 60% Polaków jest daniem najczęściej jadanym poza domem. Drugie miejsce zajmują kebaby, które szczególną popularnością cieszą się w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców. Tyle samo zwolenników mają dania kuchni polskiej – bigos, kotlet schabowy czy mielony.

„W swoich kulinarnych upodobaniach Polacy to jednak tradycjonaliści – mówi Grzegorz Kazubski, szef kuchni MAKRO Centrum Horeca. – O ile potrawy europejskie znamy i lubimy, jako naród jesteśmy cały czas umiarkowanie otwarci na kuchnie egzotyczne. Aż 55% Polaków nigdy nie odwiedziło lokalu z potrawami z Indii, Meksyku czy Tajlandii. Póki co, najchętniej stołujemy się w barach z kuchnią chińską i wietnamską. Jestem jednak przekonany, że uda nam się oswoić kuchnie z odległych regionów świata na poziomie podobnym jak w zachodnich krajach Europy” – dodaje Kazubski.

Raport „Polska na talerzu 2012″ pokazuje, że w przypadku wyboru lokalu decydujące są dwa czynniki – ceny (55%) i lokalizacja punktu (46%). Na urozmaicone menu (34%) częściej wskazywały osoby z wyższym wykształceniem. Z kolei w przypadku osób starszych (grupa 50+) wzrasta znaczenie aspektów zdrowotnościowych posiłku (13%).

Źródło: MAKRO Cash & Carry

Jeden komentarz :) w artykule: ”Pizza i kebab – nowe narodowe potrawy Polaków”

  1. NBA pisze:

    NBA…

    I appreciate reading through your websites. With thanks!…

Wypowiedz się

Musiszsię zalogować aby dodać komentarz.