Ratuj Głuszca
komorka sms

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów po raz kolejny wytoczył najcięższy oręż skierowany przeciwko nieuczciwym loteriom SMS, które zalewały pamięci naszych telefonów komórkowych. Tym razem, za nierzetelne informowanie o warunkach loterii – 21 mln grzywny finansowej ukarano Polską Telefonię Cyfrową. Czy przyjęta przez Sejm pod koniec 2011r. ustawa jest w stanie uchronić konsumentów przed nieuczciwymi praktykami stosowanymi przez operatorów i organizatorów podobnych loterii?

Czy stałeś się dzisiaj milionerem?

Sprawą loterii „Czy stałeś się dzisiaj Milionerem” zorganizowanej na zlecenie Polskiej Telefonii Cyfrowej (PTC) Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) zainteresował się w listopadzie 2010r. po otrzymaniu kilkuset skarg konsumentów. Większość uczestniczących w konkursie osób nie zdawała sobie bowiem sprawy z warunków uczestnictwa w loterii oraz powiązanymi z nią kosztami, o których dowiadywały się one dopiero po analizie rachunku telefonicznego. Wątpliwości Prezes Urzędu wzbudziła treść wiadomości zachęcających do wzięcia udziału w konkursie trwającym od 25 października 2010r. do 2 lutego 2011r. Były to przykładowo wiadomości tekstowe „ERA: Czas odmienić Twoje życie! Możesz wygrać milion złotych dzisiaj od ERY! Wyślij za darmo TAK na 8007! Sms-y na 8007 są darmowe! Reg: 100m.era.pl 4,88zł/dzień”. Zdaniem Urzędu, wiadomości tego typu powodowały, że przekaz stał się nieczytelny i niezrozumiały oraz miał na celu wywołanie wrażenia, że abonent nic nie płaci, biorąc udział w loterii. Odesłanie darmowego sms-a wiązało się jednak nie tylko z uczestnictwem w konkursie, ale również z otrzymywaniem płatnych sms-ów do dnia zakończenia loterii lub przesłania rezygnacji. Od momentu zgłoszenia uczestnicy otrzymywali od PTC jedną wiadomość dziennie, której koszt wynosił 4,88 zł brutto. Stawka ta jest równoznaczna z tym, że jeśli dany klient zdecydował się na uczestnictwo w loterii niedługo po jej rozpoczęciu, to koszty jego partycypacji sięgnąć mogły ponad 400 zł brutto.

Choć decyzja nie jest ostateczna, a PTC przysługuje prawo do odwołania się do sądu, to za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów Prezes UOKiK nałożyła na przedsiębiorstwo karę w wysokości 21.262.842 zł.

Loterie sms-owe pod ostrzałem

To nie pierwsza tego typu decyzja skierowana przeciw organizatorom naciąganych loterii sms-owych. Wcześniej Urząd 338 tysiącami grzywny ukarał m.in. spółkę Internetq Poland organizującą loterię „BMW od Orange”. Treści wiadomości tekstowych wysyłanych przez przedsiębiorstwo sugerowały, jakoby odesłanie sms-a było równoznaczne z przyznaniem nagrody, a było ono jedynie zgłoszeniem gwarantującym udział w losowaniu nagrody głównej – samochodu. Ta sama spółka ukarana została niespełna półmilionową grzywną dotyczącą postępowania wyjaśniającego w sprawie loterii „Pusty SMS”. Również w przypadku tego konkursu stosowano niedozwoloną praktykę polegająca na sugerowaniu, że wysyłka wiadomości równoznaczna jest z wygraną w konkursie.

Sprawa nieuczciwych loterii stała się na tyle drażniąca, że przyczyniła się do ekspresowego wręcz przyjęcia nowelizacji prawa telekomunikacyjnego. Przyjęta pod koniec sierpnia zeszłego roku nowela, mająca na celu zwiększenie ochrony abonentów zakłada m.in. czytelność ceny i warunków uczestnictwa w tego rodzaju konkursach. Ich organizatorzy zostali bowiem zobligowani do stosowania odpowiedniego w porównaniu z wielkością prezentowanego numeru telefonu rozmiaru czcionki, udostępniania możliwości natychmiastowej i bezpłatnej rezygnacji z usługi, oraz stosowania w przekazach reklamowych tła umożliwiającego bezproblemowe odczytanie najistotniejszych warunków prezentowanej w reklamie oferty. Zmiany legislacyjne opracowane przez Urząd Komunikacji Elektronicznej we współpracy z Ministerstwem Infrastruktury spowodowały, że dostawca publicznie dostępnej usługi telekomunikacyjnej będzie obowiązany na żądanie abonenta do:

nieodpłatnego blokowania połączeń wychodzących na numery usług o podwyższonej opłacie, na numery poszczególnych rodzajów usług o podwyższonej opłacie oraz połączeń przychodzących z takich numerów;
umożliwienia abonentowi określenia maksymalnej ceny za usługę o podwyższonej opłacie i nieodpłatnego blokowania połączeń wychodzących na numery usług o podwyższonej opłacie, których cena przekracza cenę maksymalną określoną przez abonenta w żądaniu oraz połączeń przychodzących z takich numerów.

Dodatkowo, zgodnie ze zmianami, niebawem wprowadzone zostaną progi kwotowe, po przekroczeniu których dostawca publicznie dostępnej usługi telekomunikacyjnej, będzie musiał poinformować abonenta i zablokować na jego żądanie wykonywanie połączeń na numery o podwyższonej opłacie i odbieranie połączeń z takich numerów.

Źródło: skarbiec.biz

Wypowiedz się

Musiszsię zalogować aby dodać komentarz.