Ratuj Głuszca
brak-podgladu-600

Brak snu, a właściwie brak czasu na sen, to coś, na co ludzie nie przestają narzekać. Trudno rezygnować z rozrywki albo nie wypełnić obowiązków na rzecz dłuższego snu. Szkoda na to życia? A kto wie, że to zbyt krótki sen skraca je nawet o kilka lat? Ilość godzin, jakie każdy z nas powinien przesypiać, pozostaje nieokreślona. Często mówi się, że sen powinien trwać 8 godzin na dobę. Tak naprawdę zależy to od indywidualnych potrzeb organizmu. Jedni są wypoczęci już po pięciogodzinnym śnie, inni zaś potrzebują na to dziesięciu godzin a nawet więcej! Ponadto każdego dnia niezbędna ilość snu może być inna. Ma na to wpływ zarówno wysiłek fizyczny jak i psychiczny. Długość potrzebnego snu zmienia się także z upływem lat. Małe dzieci potrzebują go wiele więcej niż człowiek dorosły. Nie zmienia to jednak faktu, że większość ludzi śpi od 6 do 8 godzin na dobę, przy czym niektórzy chodzą spać wcześnie i wstają o świcie, a inni późno i śpią do południa.

 

Dlaczego sen jest ważny?

 

Podczas snu zachodzi odnowa komórek, regeneracja systemu kontrolującego przemianę materii, przyspieszenie przepływu krwi do mięśni oraz wzmaga się produkcja niektórych hormonów. Jego brak powoduje apatię, upośledzenie pamięci, spowolnioną reakcję, problemy z koncentracją a nawet halucynacje. Stajemy się podatni na choroby i infekcje oraz funkcjonujemy mniej efektywnie. Z brakiem snu eksperci łączą także nadciśnienie i otyłość. Trudno więc nie twierdzić, iż odpowiednia ilość snu jest niezbędna dla zdrowia.

 

Kilka źle przespanych nocy nie stanowi jeszcze kłopotu. Jeśli jednak problem ze snem utrzymuje się przez kilka tygodni, to czas zacząć się obawiać o stan zdrowia. Szacuje się, że ok. 20% populacji ma problemy ze snem. Do grona osób szczególnie narażonych należą osoby pracujące na nocne zmiany, osoby daleko dojeżdżające do miejsca pracy, lekarze, kierowcy ciężarówek oraz rodzice małych dzieci.

 

Jak sobie pomóc?

 

Leki nasenne wcale nie są najlepszym rozwiązaniem. Zawarte w nich składniki dezorganizują fazy snu. Często też prowadzą do uzależnienia (do każdego kolejnego zaśnięcia potrzebna jest coraz większa dawka) oraz obniżają sprawność człowieka po przebudzeniu.

 

Naturalnych sposobów na poprawę snu jest wiele. Przede wszystkim należy zmienić sypialnię w oazę spokoju: cisza, wygodne łóżko, pachnąca pościel itp. Ważne by dodatkowo nie przemęczać umysłu przed pójściem spać.

 

Powinniśmy kłaść się zawsze o tej samej porze, najlepiej przed północą. Jeśli to nie okaże się proste, pomóc może spacer lub ćwiczenia oddechowe na świeżym powietrzu. Leniwi zamiast ruchu mogą zdecydować się na ciepłą, rozluźniającą kąpiel w wannie. Cuda potrafi zdziałać nawet nudna książka.

 

A co z dietą?

 

Okazuje się, że niektóre napoje mogą ułatwić zasypianie. Jeśli nie chcemy czuć się senni, czas ograniczyć spożywanie kawy i zacząć się ruszać! Kawa, mimo iż zawiera kofeinę, może przyczyniać się do uczucia ospałości. W połączeniu z brakiem ruchu jest jej gwarantem. Zamiast kawy lepiej zaparzyć sobie zioła. Do tych o działaniu uspokajającym zaliczamy melisę, kwiaty lawendy, kwiatostany głogu oraz szyszki chmielu. Aby wywar przyniósł efekt, po kolacji rezygnujemy ze słodyczy.

 

Gdyby dawki snu można było kupić w aptece, zażyć, poczym nie odczuwalibyśmy potrzeby pójścia do łóżka, prawdopodobnie apteki roiły by się od pracoholików, imprezowiczów, opiekunów małych dzieci i innych, którym wiecznie brakuje snu. Aż dziw, że na setki drobnych dolegliwości lekarstwa już wynaleziono, a na globalną chorobę, jaką jest niewyspanie, jeszcze nie. Cóż, pozostaje nam być swoimi własnymi ekspertami. Planując swoje dni warto wyznaczyć czas na sen. Dobra organizacja może okazać się sukcesem.

 

Daria Cygan

 

Foto: sxc.hu

Autor wpisu: ag

Komentarzy: 7 w artykule: ”Jak ważny jest sen?”

  1. cheap madden mobile coins…

    Incredibly useful, look onward to coming back…

  2. nba 2k16 mt pisze:

    nba 2k16 mt…

    Thanks a ton! It is an astounding web-site!….

  3. COUNTERSTRIKE pisze:

    COUNTERSTRIKE…

    What’s up, great website you’ve gotten in here…

  4. COUNTERSTRIKE pisze:

    COUNTERSTRIKE…

    Hi, well put together website you have going here…

  5. csgo skins pisze:

    csgo skins…

    Sustain the amazing job !! Lovin’ it!…

  6. Google pisze:

    Google…

    We came across a cool web site that you could love. Take a search in case you want….

  7. Google pisze:

    Google…

    Here is a great Blog You may Discover Exciting that we encourage you to visit….

Wypowiedz się

Musiszsię zalogować aby dodać komentarz.